.

7 tipov na udržateľnú kanceláriu

Mnohé domácnosti starostlivo triedia, dôsledne zhasínajú a šetria energiami. Ľudia však väčšinu dňa strávia v práci, kde sa na udržateľnosť často zabúda. Pritom ako zamestnávateľ môžete urobiť len zopár drobných úprav a budete mať zelenšiu kanceláriu. Ukážeme vám, ako začať.

1) Sledujte si spotrebu energie

Počítače bežia od rána do večera, obrazovky svietia, v lete na pozadí vrčia ventilátory či klimatizácia. Na prácu potrebujeme všetky tieto stroje, ale keď ľudia odchádzajú domov, môže si oddýchnuť aj technika. Pri dlhšej nečinnosti nastavte režim spánku, pred odchodom z kancelárie všetko dôsledne vypínajte. Nielen počítač, ale aj monitor. Hlavne pred dovolenkou všetko vytiahnite aj zo zásuvky.

Z pozície zamestnávateľa kontrolujte, koľko energie vyžadujú spotrebiče na svoju prevádzku. Vymeniť ich môžete za ekologickejšie modely a tie staré odpredajte alebo darujte. Elektroniku, ktorá už odchádza do kremíkového neba, zrecyklujte.

2. Neplytvajte vodou ani ďalšími zdrojmi

Vo firme nainštalujte úsporné batérie alebo perlátory, ktoré ušetria až 70 % tečúcej vody vďaka jej prevzdušneniu. Môžete zájsť ešte ďalej a napríklad používať šedú vodu na splachovanie WC.

Myslite aj na ďalšie plytvanie. Nekúrte v miestnosti s otvorenými oknami ani miestnosti neprekurujte. Dbajte aj na zhasínanie svetiel v miestnostiach, v ktorých práve nikto nie je. A skôr ako rozsvietite, skúste roztiahnuť žalúzie či rolety, aby ste videli, či je umelé svetlo naozaj potrebné. Oplatí sa používať úsporné LED svetlá alebo svetlá s pohybovým senzorom

3. Šetrite papierom

Ak je to možné, nastavte firemné procesy tak, aby ste tlačili čo najmenej papierov. Poznáme to všetci – aj tak veľká časť vytlačených papierov mizne ešte v ten deň v odpadkovom koši. Čo sa dá, riešte elektronicky pomocou e-mailu či elektronickej schránky, na ukladanie dokumentov používajte zabezpečené cloudové úložiská.

Prečítajte si, čo vo firme digitalizovať a neminúť za to majland. >>

Keď už musíte tlačiť, robte to obojstranne a kupujte papier s certifikátom FSC alebo už recyklovaný papier.

4. Obmedzte odpad a recyklujte

Dôležité je triedenie, ale ešte dôležitejšie je predchádzať vzniku odpadu. Pridávame zopár tipov, ako na to:

  • Nevyhadzujte obaly, ktoré môžete ešte použiť.
  • Nevyhadzujte, čo sa dá opraviť.
  • Namiesto papierových utierok používajte na toalete uteráky a na upratovanie handričky z mikrovlákna alebo hubky z prírodných materiálov.
  • Namiesto jednorazového riadu používajte klasický alebo aspoň kompostovateľný či recyklovateľný (napríklad na firemné akcie).
  • Namiesto automatov na kávu s jednorazovými pohárikmi používajte kávovary a hrnčeky.
  • Kupujte väčšie balenia (ale nie zase príliš veľa do zásoby, aby ste ich stihli spotrebovávať) a znovu naplniteľné obaly.

Kancelárie vybavte košmi na triedený odpad, dobre ich označte a pre istotu pridajte návod, čo do ktorého koša patrí.

5. Kanceláriu zariaďte ekologicky

Vyberajte si nábytok a zariadenie s certifikátmi. Dokazujú, že výrobky vznikajú ohľaduplne voči životnému prostrediu aj zdraviu ľudí. Napríklad vyššie spomenutý certifikát FSC ukazuje, že drevo použité na výrobu nábytku vyrástlo v šetrne obhospodarovanom lese.

Prečítajte si viac o certifikátoch firemného vybavenia. >>

Nábytok môže byť vyrobený z recyklovaných a recyklovateľných materiálov.

V Manutane napríklad ponúkame zodpovedné produkty, ktoré spĺňajú prísne parametre. „Sú napríklad plne recyklovateľné alebo vyrobené z 25 % z recyklovaných materiálov. Pri výrobkoch vždy špecifikujeme, v čom ich udržateľnosť spočíva,“ hovorí riaditeľ Manutanu Tomáš Střelský.

6. Podeľte sa o potraviny

Veľmi často sa plytvá jedlom. Preto ak máte firemné akcie a zostane občerstvenie, uložte ho do krabičiek do chladničky a rozdajte zamestnancom. V rámci šetrenia obalmi nakupujte potraviny v bezobalových obchodoch. Nepoužívajte balenú vodu a namiesto zabalenej sušienky ku káve ponúknite dobrotu na tanieriku či miske. Vyberajte sezónne a lokálne potraviny, ktoré necestujú cez pol sveta.

Hromadne nakupujte všetko, čo môžu zamestnanci používať spoločne – cukor, med, soľ aj korenie a ďalšie trvanlivé potraviny do spoločnej kuchynky. Kávu a čaje nakupujte od predajcov s FAIRTRADE známkou.

7. Šetrná doprava

Čo môžete, vyriešte online bez cestovania. A ak za klientom alebo na služobnú cestu musíte, pokúste sa využívať šetrnejšie dopravné prostriedky, napríklad vlak. Podporte zamestnancov, aby do práce dochádzali hromadnou dopravou alebo na bicykli – nezabudnite potom na vybavenie ako sprchy, skrinky alebo stojany na bicykle.

Prečítajte si, čo zaobstarať do firmy pre cyklistov >>

Zhrnutie krokov pre udržateľnú kanceláriu

Predovšetkým, neprestreľte štart. Začnite postupne, kolegom buďte príkladom a pozitívne ich motivujte. Podeliť sa s nimi môžete aj o naše tipy:

  1. Dávajte si pozor na spotrebu energie a vypínajte nepoužívané spotrebiče.
  2. Neplytvajte vodou ani svetlom.
  3. Šetrite papierom a netlačte zbytočne.
  4. Obmedzte odpad a zvyšok dôkladne recyklujte.
  5. Používajte nábytok a vybavenie s ekologickými certifikátmi.
  6. Podeľte sa o potraviny a nakupujte lokálne.
  7. Podporte zamestnancov v dochádzaní do práce a na služobné cesty čo najšetrnejšími prostriedkami.

Pri nákupe zariadenia do kancelárií sa zaujímajte o certifikáty a ak si nie ste istí, ozvite sa a radi vám s výberom pomôžeme. Napíšte nám, alebo zavolajte, spolu nájdeme vhodné produkty pre udržateľnejšiu kanceláriu.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu