Okrem bežných cieľov v podobe znižovania nákladov a riadenia rizík sa môžu teraz oddelenia procurementu vďaka digitalizácii procesov sústrediť aj na vytváranie hodnôt. Na to však musia byť schopní podporovať inovácie. Ako tak robiť prezradí v troch bodoch profesorka manažmentu nákupu na Université Grenoble Alpes a výskumná pracovníčka v CERAG Natacha Tréhanová:
- Identifikácia inovácií na platformách
- Podpora inovácie medzi dodávateľmi
- Zlepšenie schopnosti spoločnosti vstrebávať informácie
Identifikácia inovácií na platformách
Inovácie je možné teraz nájsť na digitálnych platformách, ktoré prepájajú oddelenie procurementu a rôzne zdroje a pomáhajú vytvárať otvorené siete.
Existuje mnoho druhov platforiem:
- Otvorené platformy pre inovácie: Vyzývajú tretie strany (odborníkov, startupy, laboratóriá atď.) na riešenie interných problémov.
- Platformy formou hackathonu: Tie vyzývajú jednotlivých účastníkov, aby prišli s digitálnymi riešeniami v rekordnom čase.
- Platformy pre nezávislých dodávateľov: Združujú rad talentovaných jednotlivcov, ktorí sú špecialistami vo svojom odbore.
Je preto na jednotlivých oddeleniach procurementu, aby si určili tie zdroje inovácií, ktoré najlepšie vyhovujú ich potrebám, a pestovali tieto typy sietí.
Podpora inovácie medzi dodávateľmi
Vzťahy medzi zákazníkmi a dodávateľmi sa v priebehu rokov vyvíjajú a rovnováha síl sa postupne posúva. Preto je nutné, aby oddelenia procurementu takisto vyzývali dodávateľov inovácií k spolupráci s ich spoločnosťou.
Skôr ako riadiť vzťahy s dodávateľmi ide o motiváciu samotných dodávateľov. Na to je potrebné, aby oddelenia procurementu zaistili čo najplynulejšiu spoluprácu na základe týchto osvedčených postupov:
- Menujte „koordinátora pre kľúčových dodávateľov“, ktorý bude mať komplexný prehľad o všetkých podrobnostiach o danom dodávateľovi (história, problémy, interakcia atď.).
- Na uľahčenie interakcií používajte nástroje pre spoluprácu, interné sociálne siete a dokonca aj portály dodávateľov.
- Vyhnite sa opakovanému vracaniu, rozporom, zmenám na poslednú chvíľu atď.
Zlepšenie schopnosti spoločnosti vstrebávať informácie
Schopnosť organizácie vstrebávať informácie znamená schopnosť identifikovať hodnotu nových informácií, porozumieť im a premeniť ich na potenciálny zdroj hodnôt. Oddelenia procurementu ako hlavný kontaktný bod pre dodávateľský trh hrajú v tejto oblasti kľúčovú úlohu.
Kapacita spoločnosti na vstrebávanie informácií však závisí od niekoľkých faktorov:
- Rozsah znalostí kupujúcich, a to tak z hľadiska ich vlastnej špecializácie, ako aj z hľadiska ďalších oddelení spoločnosti, trhu atď.
- Ich úroveň motivácie, ktorú je možné zvýšiť dostupnými riešeniami a zdrojmi.
- Štruktúra podniku, t. j. schopnosť zdieľať nové informácie s rôznymi oddeleniami a zamestnancami. Kľúčovú úlohu opäť hrajú digitálne nástroje.
Digitalizácia je teda viac ako kedykoľvek inokedy podstatou inovácií. Rôzne digitálne riešenia v konečnom dôsledku umožňujú oddeleniam procurementu podporiť inovácie, či už ide o externú identifikáciu inovácií, využitie kľúčových dodávateľov alebo zlepšenie schopnosti spoločnosti vstrebávať a implementovať nové informácie. To všetko nakoniec pomáha vytvárať hodnoty a prispievať k výsledkom materskej spoločnosti.