Ako optimalizovať svoj sklad, aby lepšie zvládal výzvy dneška a zajtrajška?

Od vzniku e-shopov zohrávajú logistické sklady v podnikoch významnú strategickú úlohu. Hlavným záujmom manažéra skladu je zníženie nákladov, lepšie riadenie zásob, rýchle spracovanie objednávok a bezpečnosť zamestnancov. Ak si chcú sklady zachovať konkurencieschopnosť, musia si stanoviť vhodnú logistickú stratégiu, ktorej súčasťou je najmä digitalizácia a automatizácia.

xA00168PIC2-1-min-1536x864

Mnohé podniky sa rozhodli optimalizovať výkonnosť a zároveň zlepšiť pracovné podmienky v sklade zavedením organizačných opatrení a prehodnotením svojich pracovných priestorov. Metódy neustáleho zlepšovania ponúkajú aj celý rad účinných nástrojov na zlepšenie produktivity jej štruktúry.

Ako digitalizácia optimalizuje logistický sklad budúcnosti?

Logistický sklad budúcnosti sa musí prispôsobiť čoraz väčším objemom objednávok a čoraz kratším dodacím lehotám v kombinácii s očakávaním personalizovanej skúsenosti zo strany spotrebiteľov. Spokojnosť zákazníkov a z toho vyplývajúca dobrá povesť v online priestore majú silný vplyv na úspech podniku a jeho produktov. Implementáciou nových technológií do procesov logistického skladu môžete splniť tieto nové požiadavky a rozvíjať svoje podnikanie.

Aké sú prvky skladu 4.0?

Sklad 4.0 je inteligentný a automatizovaný, využíva údaje zozbierané sieťou pripojených zariadení, čím optimalizuje svoje toky. Opiera sa o niekoľko nástrojov:

  • internet vecí (IoT), sieť inteligentných zariadení pripojených k monitorovacím aplikáciám,
  • zber a analýza údajov prostredníctvom učenia umelej inteligencie, známeho aj ako strojové učenie,
  • spracovanie a klasifikácia údajov prostredníctvom zavedenia softvéru na riadenie skladu typu WMS[1], ktorý umožňuje sledovanie tokov tovaru (expedícia, príjem, skladové priestory…),
  • využívanie údajov v reálnom čase prostredníctvom API na zlepšenie toku a rotácie zásob tovaru,
  • automatizácia úloh, ako je inventarizácia alebo vychystávanie tovaru, znižuje riziko chyby.

Ako sklad novej generácie zlepšuje pracovné podmienky?

Keďže dôvody vzniku skladu novej generácie sú predovšetkým v hľadaní výkonnosti, táto nová organizácia skladu pomáha takisto zlepšovať pracovné prostredie, čím prispieva k „Starostlivosti o zamestnancov“,jednej zo zložiek politiky SZP. Robotizácia umožňuje delegovať na stroje manipulačné úlohy, ktoré sú potenciálne nebezpečné pre zamestnancov.

Nosenie ťažkých bremien alebo vykonávanie opakovaných úloh môže viesť k MSD (muskuloskeletálnym poruchám). Zdvíhací stôl alebo vysokozdvižné vozíky sú príkladom ľahko implementovateľných riešení na zlepšovanie zdravia tímov v každodennom živote.

Logistický sklad novej generácie využíva algoritmy, ktoré optimalizujú organizáciu práce a kontrolu kvality a zároveň minimalizujú počet nadbytočných úloh vykonávaných tímami, ako je napríklad presun produktov.

Ako optimalizovať svoje skladovacie priestory prostredníctvom neustáleho zlepšovania?

Podniky zefektívňujú riadenie logistiky svojich skladov prijatím stratégie neustáleho zlepšovania, ako je napríklad Lean Management. Rýchlo uplatniteľné opatrenia môžu znížiť náklady na skladovanie, prípravu a expedíciu produktov a zároveň zlepšiť pracovné podmienky.

Fabrice Gicquère, odborník na 6 Sigma[2] a riaditeľ pre vzťahy so zákazníkmi v spoločnosti Manutan, nám dáva svoje rady týkajúce sa optimalizácie skladu, ktorá je nevyhnutná na zvládnutie logistických výziev dneška a budúcnosti.

1. Zapojenie manažérov do procesu optimalizácie

V sklade zohráva manažér logistiky kľúčovú úlohu pri zavádzaní stratégií neustáleho zlepšovania. Zavádza aktívne vypočutie si problémov z praxe tým, že uprednostňuje prístup zdola nahor (bottom-up). Spolupracovník, ktorého ťažkosti sa berú do úvahy, sa stáva viac angažovaným, čo zlepšuje efektívnosť skladu z dlhodobého hľadiska.

Na dosiahnutie tohto cieľa manažér môže byť vyškolený v rôznych metódach (Kanban[3], 5S[4], 6 Sigma, agilná metóda[5]…), z ktorých každá má svoje pozitívne účinky. Môže takto identifikovať správanie a demotivujúce faktory, ktoré bránia efektívnosti a výkonnosti tímu.

2. Integrácia ukazovateľov výkonnosti v logistike

Pri spúšťaní procesu optimalizácie v logistickom sklade sa odporúča vybrať kľúčové ukazovatele (alebo KPIs[6]) súvisiace s riadením zásob a stanoviť si ciele. Tieto ciele by mali reprezentovať činnosť a procesy organizácie logistiky. Môže to byť časový cieľ „90 % mojich prijatých položiek musí byť dokončených v rámci daného dňa“ doplnený cieľom kvality „95 % položiek, ktoré som dnes dostal, musí byť dostupných na sklade do konca dňa.“

3. Zohľadnenie potrieb tímu optimalizáciou rozmiestnenia priestorov

Aktívne počúvanie umožňuje každému stať sa aktívnym účastníkom pri hľadaní riešení. Využívajte ho pri zohľadňovaní potrieb vašich spolupracovníkov pri zlepšovaní priestorového usporiadania. Usporiadanie skladu a dostupné vybavenie majú vplyv na pohodu tímu.

Inštalácia vykurovacích telies s automatickým zapínaním môže zabrániť nepohodliu spôsobenému zmenami teploty. Typ regálov inštalovaných v rôznych častiach skladu môže tiež zlepšiť pracovné podmienky tým, že uľahčí prístup k určitým produktom. Nebezpečný tovar sa musí skladovať na vhodných policiach, aby sa zabránilo akémukoľvek úrazu. Ergonomický pracovný priestor znižuje únavu a riziko chorôb z povolania, ako sú napríklad poruchy pohybového aparátu.

4. Optimalizácia procesov prostredníctvom dobrej internej komunikácie

Neváhajte používať vizuálnu komunikáciu (tabule, plagáty atď.) na syntetické spracovanie tém a inšpirujte sa napríklad japonskou metódou Kanban, ktorá môže byť aj dematerializovaná (Kanban v digitálnej podobe). Táto technika spočíva v označení každej pripomienky z praxe farebným bločkom Post-it zaveseným na nástenke, ktorý identifikuje oblasť skladu, kde sa problém vyskytuje, a rozlišuje fázy jeho riešenia. Presúvanie bločkov Post-it na nástenkách označuje, ako sa vyvíja riešenie problému. Zamestnanci tak ľahšie pochopia svoje každodenné úlohy a vykonávajú ich s väčšou motiváciou.

Optimalizácia logistiky preto zahŕňa postupné zavádzanie série metód neustáleho zlepšovania. Zapojenie vašich manažérov, sledovanie vašich KPI, komunikácia a počúvanie prispievajú k budovaniu kultúry vo vašom podniku. Zameraním sa na technologický vývoj a vzdelávaním manažérskych tímov v oblasti týchto metód sa výkonnosť vášho logistického skladu výrazne zlepší.

Kompletnú analýzu zmien v logistickom sektore nájdete, keď si stiahnete našu bielu knihu „Transformácia skladu a jeho profesií“.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu