Ako účinne zvyšovať povedomie zamestnancov o bezpečnosti pri práci?

V každom pracovnom prostredí sa vyskytujú riziká a je úlohou podniku, aby urobil všetko pre to, aby im predchádzal. Podieľaním sa na zabezpečení pracovného prostredia zabezpečujete pohodu a lepšie pracovné podmienky vašich spolupracovníkov.

A00167PIC1-1-min-1536x1025

Zamestnanci nie sú vystavení rovnakým druhom rizík v závislosti od ich povolania a pracoviska. Naučte sa identifikovať typy rizík, ktorým môžu byť vaši spolupracovníci vystavení, a implementujte účinné preventívne opatrenia podľa rád uvedených v tomto článku. Objavte kľúč k politike bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci založenej na účinnej informovanosti všetkých zamestnancov.

O akých rizikách by mali byť informovaní zamestnanci logistických tímov?

Bez ohľadu na odvetvie činnosti musia podniky začať s procesom sebareflexie a určiť, ako zvýšiť povedomie zamestnancov o bezpečnosti pri práci. Musia pri tom zohľadniť niekoľko faktorov (charakter práce, typ príslušných priestorov atď.). Súvisiace riziká totiž nebudú pri jednotlivých činnostiach rovnaké.

V skladoch sú napríklad zamestnanci vystavení možnostiam úrazu a chorobám z povolania vrátane MSD alebo muskuloskeletálnych porúch. V Európe 3 z 5 pracovníkov trpia týmto typom ochorenia, ktoré zahŕňa zranenia, problémy s kĺbmi a iné bolesti spojené s vykonávaním tejto činnosti.

MSD môžu viesť k chronickým bolestiam a dokonca k invalidite. Okrem toho, že MSD poškodzujú zdravie zamestnancov počas obdobia, ktoré môže presiahnuť trvanie ich pracovného pomeru, predstavujú hrozbu pre organizáciu podniku z dôvodu prerušenia práce, ktorú spôsobujú. Ako teda predchádzať muskuloskeletálnym poruchám v sklade, aby sme zaistili bezpečnosť a zdravie zamestnancov?

Európska agentúra pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci identifikovala rizikové faktory MSD, ktoré môžu byť fyzické alebo biomechanické, ale aj organizačné a psychosociálne:

  • manipulácia s ťažkými bremenami,
  • opakované pohyby,
  • zotrvávanie v statickej a nepohodlnej polohe,
  • nepríjemnosti ako chlad, teplo, zlé osvetlenie alebo vibrácie,
  • intenzívny a dlhodobý pracovný rytmus,
  • chýbajúce prestávky,
  • chýbajúca samostatnosť v práci,
  • šikanovanie.

Logistické tímy sú pri používaní zdvíhacích zariadení alebo manipulácii s nebezpečnými produktmi vystavené riziku úrazu. Na svoju ochranu majú k dispozícii špeciálne vybavenie.

Napríklad bezpečnostné skrine sa môžu inštalovať v skladoch na uskladnenie škodlivých výrobkov, čím sa zabezpečí, aby žiadne nebezpečné, horľavé alebo žieravé látky neohrozovali zdravie a bezpečnosť zamestnancov.

Podobne možno zaviesť signalizačné prvky na obmedzenie rizika pracovných úrazov. Bezpečnostné značky a piktogramy sú zrozumiteľné pre každého a uľahčujú pohyb v skladoch. Toto bezpečnostné značenie inštalované vonku označuje zákaz, varuje pred nebezpečenstvom alebo označuje núdzový priestor.

Pri práci musia zamestnanci dodržiavať aj pravidlá zdravotnej bezpečnosti, najmä v súvislosti s bojom proti ochoreniu COVID-19 (napr. nosenie rúška a rukavíc). Okrem lekárničiek, ktoré sa musia vždy nachádzať na pracovisku, je tiež dôležité, aby zamestnanci mali OOP (osobné ochranné prostriedky) umožňujúce chrániť sa pred všetkými rizikami spojenými s prácou v sklade (práca s nebezpečnými produktmi, hluk, ostré predmety, svalová únava…).

Preto je nevyhnutné zabezpečiť, aby si zamestnanci boli vedomí rizík prostredníctvom preventívnych opatrení, a podporovať ich bezpečné správanie.

Ako znížiť zdravotné riziká zamestnancov pracujúcich z domu?

Práca z domu sa rozšírila po zdravotnej kríze spôsobenej ochorením COVID-19. Tento nový spôsob práce je výhodný pre zamestnancov, ktorí ušetria náklady na dochádzanie z miesta bydliska do práce a získajú väčšiu samostatnosť.

Avšak práca z domu nie je úplne bez rizík. Prevencia pracovných rizík pre zamestnancov pracujúcich z domu má za cieľ obmedziť sedavý životný štýl, pocit izolácie a zároveň zabrániť „nadmernému životu online“.

Sedavý životný štýl môže viesť ku kardiovaskulárnym ochoreniam, cukrovke, obezite a duševným chorobám. V rámci riadenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je preto potrebné pripomínať zamestnancom, aby si robili prestávky a cvičili.

Podnik môže svojim zamestnancom pracujúcim z domu poskytnúť aj prispôsobené vybavenie, napríklad ergonomický nábytok (kancelárske kreslo, výškovo nastaviteľný stôl…). Podobne aj slúchadlá s mikrofónom umožňujú tímom pohodlnejšiu komunikáciu. Napokon, prítomnosť akustickej priečky blokuje časť rušivého hluku, opäť s cieľom ponúknuť zamestnancom lepšie podmienky pre prácu z domu.         

Ďalším rizikom práce z domu je pocit izolácie, či už od pracovného prostredia alebo všeobecný pocit sociálnej izolácie. Opatrenia na boj proti tomuto problému musia byť založené na metódach manažmentu. Je na manažéroch, aby zaviedli rituály a nástroje spolupráce, ktoré podporia súdržnosť tímu. Pre tých, ktorí to potrebujú, by sa malo zabezpečiť aj školenie o používaní týchto nástrojov.

K nadmernému životu online môže dôjsť, ak si zamestnanec pracujúci z domu neurčí jasnú hranicu medzi pracovným a osobným časom. Táto nerovnováha medzi pracovným a osobným životom môže mať vplyv na spoločenský život a duševné zdravie. Jedným z riešení môže byť podpora zamestnancov, aby pracovali v coworkingových priestoroch, alebo ponuka digitálnych nástrojov na správu osobných rozvrhov.

Práca z domu predstavuje pre podnik aj riziko, pretože môže spôsobiť, že jej údaje budú zraniteľné voči kybernetickým útokom. Na ochranu pred týmto typom rizika by mali byť zamestnanci nabádaní k dodržiavaniu bezpečnostných IT smerníc.

Ako podporiť bezpečné správanie zamestnancov?

Ako zvyšovať povedomie zamestnancov o bezpečnosti pri práci? Prevencia pracovných rizík si vyžaduje záväzok každého zamestnanca podniku. To si vyžaduje rozvoj kultúry v oblasti zdravia a bezpečnosti zamestnancov s cieľom podporovať osvedčené postupy.

Prvým spôsobom podpory bezpečného správania je zabezpečenie vhodného vybavenia v skladoch aj kanceláriách. Ergonomický nábytok a vybavenie podporujú správne držanie tela, ktoré chráni pracovníkov pred vznikom MSD. Dobre usporiadané pracovisko a starostlivo navrhnutý úložný priestor minimalizujú počet pohybov potrebných na vykonanie nejakej úlohy. Inteligentné zariadenie dielne taktiež znižuje riziko pracovných úrazov.

Neustále zlepšovanie pracovných metód optimalizuje pracovné podmienky a produktivitu. V rámci riadenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci táto stratégia umožňuje rýchlu nápravu, keď sa zistí riziko, ktorému sa dá predísť.

Môžete motivovať svojich zamestnancov tým, že ich urobíte zodpovednými za zdravie a bezpečnosť. Povzbudzujte ich a pozitívne informujte o rizikách nahlásených zamestnancami. Vypracovávaním pravidelných hodnotení identifikovaných rizík a nehôd, ktorým sa zabránilo, tiež pomáhate zvyšovať povedomie o tejto téme.

Aké prostriedky sa používajú na informovanie a zvyšovanie povedomia v pracovnom prostredí?

Zákonné povinnosti podnikov zabezpečiť bezpečnosť a zdravie svojich zamestnancov v zamestnaní sa riadia európskym právom. Európska smernica o hodnotení rizík pri práci stanovuje všeobecné zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a povinnosti pri kontrole rizík. Každý členský štát transponoval túto rámcovú smernicu do svojich právnych predpisov, ako napríklad Francúzsko, ktoré vytvorilo „jednotný dokument“. Hlavné zásady smernice, ako je plánovanie prevencie, musia dodržiavať všetci.

Pri zavádzaní prístupu k bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je potrebné začať posúdením rizík a podrobnou diagnostikou, potom stanoviť stratégiu a realizovať ju vo forme plánovaných opatrení. Odporúča sa vymenovať osoby zodpovedné za bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, ktoré budú viesť projekt a komunikovať s tímami.

Zamestnanci musia mať k dispozícii dokumentáciu s potrebnými informáciami a preventívnymi opatreniami vytvorenú na základe hodnotenia rizík. Vývesky venované konkrétnym rizikám môžu byť umiestnené v blízkosti každého rizikového pracoviska. Súčasťou prevencie rizík sú školenia, ktoré zamestnanci absolvujú od okamihu nástupu do podniku. Plánujte pravidelné opakované stretnutia s cieľom aktualizovať ich vedomosti o preventívnych opatreniach.

Takisto je možné zorganizovať workshop, ktorého sa zúčastnia zamestnanci, manažéri a majitelia podniku, aby spoločne spísali zásady bezpečnosti pri práci. Tento typ služby môže vykonávať oddelenie ľudských zdrojov alebo externá firma. Zapojením všetkých zamestnancov v podniku do tvorby politiky v oblasti zdravia, bezpečnosti a kvality pracovného života (QWL) prispejete k zvýšeniu ich záujmu o túto problematiku a k zlepšeniu súdržnosti v podniku. Spoločnosť Manutan urobila zo „Starostlivosti o zamestnancov“ jednu zo svojich priorít v rámci SZP. Stiahnite si našu príručku pre budovanie spokojného pracoviska, ktorá vám pomôže zvýšiť spokojnosť zamestnancov a prispieť ako k osobnému rozvoju zamestnancov, tak k úspechu celej firmy.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu