[Rozhovor s riaditeľom] Tomáš Střelský o plánoch na rok 2023: Chceme, aby udržateľné produkty boli dostupné vo všetkých našich pobočkách

„Najlepší rok v histórii našej českej pobočky aj východného trhu,“ tak hodnotí Tomáš Střelský rok 2022. Prečítajte si, čo Manutanu pomáha zvládnuť nestabilnú dobu a zdražovanie, prečo uprednostňuje európske produkty pred tými ázijskými a aké novinky pripravuje na rok 2023.

Riaditeľ Manutanu o plánoch na rok 2023 • Manutan

Ako hodnotíte predchádzajúci rok 2022?


Máme za sebou najlepší rok v histórii našej českej pobočky aj celého východného trhu. A to nielen z hľadiska finančných výsledkov, ale máme napríklad aj historicky najvyššie skóre spokojnosti zamestnancov. Spätnú väzbu od nich zbierame v prieskume Great Place to Work a už druhý rok sme dosiahli certifikát vynikajúceho pracoviska. Nestalo sa tak, samozrejme, zo dňa na deň – dlhodobo zisťujeme, ako sa u nás ľuďom pracuje a ich spätnú väzbu a požiadavky premietame do nastavenia pracovného prostredia.

Rok 2022 bol pritom pomerne zložitým rokom – všeobecné zdražovanie, vojna na Ukrajine. Čo vám pomohlo ho zvládnuť?

Povedal by som, že za tým stojí naša flexibilita a schopnosť rýchlo reagovať na zmeny, ktoré doba priniesla. Riešili sme napríklad dostupnosť tovaru vtedy, keď sa pre upchatý Suez zasekla námorná doprava. Aj vtedy sme boli schopní uspokojiť dopyt, ponúknuť alternatívy, prípadne vysvetliť, prečo niečo potrvá dlhšie. 

Dosť nám pomohlo, že nie sme závislí iba od tovaru z Ázie, ale stále rozširujeme sortiment európskych výrobkov. A čo sa týka zdražovania –  myslím, že sme boli dosť úprimní a féroví s cenami. Nezneužívali sme situáciu, aby sme niečo zdražili viac, než bolo treba. 

Dotkla sa vás energetická kríza? 


Celkovo máme o niečo menej objednávok, ale vo väčšej hodnote, čo je čiastočne spôsobené aj zdražením. Zákazníkov máme v ČR okolo 20 000 ročne a nemôžem povedať, že by nejaký sektor nakupoval veľa a iný zas vôbec. Naše tradičné produkty idú stále na odbyt – napríklad dielenský nábytok, manipulačná technika alebo zariadenie do vonkajších priestorov.

Máte spätnú väzbu na vašu prácu aj od kupujúcich? Čo najviac oceňujú?

Z môjho pohľadu zákazníci veľmi oceňujú šírku sortimentu a našu súkromnú značku Manutan, ktorej podiel v ponuke neprestajne rozširujeme. Za rozumnú cenu ponúkame výbornú kvalitu porovnateľnú so značkovými produktmi. Okrem toho si zákazníci pochvaľujú našu zákaznícku podporu – pracujú v nej šikovní a empatickí ľudia, ktorí majú prozákaznícky prístup a požiadavky vybavujú rýchlo. 

Väčšia ponuka lokálnych výrobkov súvisí aj s dôrazom na udržateľnosť, ku ktorej sa ako značka zaväzujete. Ako sa toto smerovanie tento rok premietne do ponuky Manutanu? 

Neprestajne rozširujeme ponuku udržateľných produktov v našom e-shope a snažíme sa, aby boli vždy na sklade. V horizonte 3 – 4 rokov chceme dokonca garantovať doručenie do 48 hodín na všetkých našich pobočkách. 

Udržateľné produkty na e-shope označujeme, ale vždy s rozvahou, nechceme slepo všetko nálepkovať. Musíme si byť 100 % istí, že spĺňajú dané parametre – sú napríklad úplne recyklovateľné alebo vyrobené z 25 % z recyklovaných materiálov. Aj tento rok budeme s certifikáciou udržateľných produktov na e-shope pokračovať a bližšie špecifikovať, v čom udržateľnosť spočíva. Oceňujú to aj naši zákazníci, mnohí už to dokonca vyžadujú. 

Nahrádzanie ázijských produktov európskymi nám dáva zmysel z dlhodobej perspektívy, i keď sú produkty niekedy trochu drahšie. Lodná doprava predstavuje pre životné prostredie veľkú záťaž, preto sa snažíme hľadať adekvátnu náhradu.

Prečítajte si, ako v Manutane robíme cirkulárnu ekonomiku a CSR.

A aké kroky z hľadiska udržateľnosti a CSR podnikáte interne? 


Dlhodobo znižujeme našu uhlíkovú stopu – na tento rok máme záväzok zníženie emisií o 5 %. Preto všade vo firme používame LED svetlá a chystáme výstavbu vlastnej fotovoltickej elektrárne. Snažíme sa ako firma byť aj „dobrým občanom.“ Prispievame na miestny Mobilný hospic Ondrášek, podporujeme kultúrne akcie v našej mestskej časti. 

Aké novinky Manutan chystá na rok 2023? 

Budeme hlavne harmonizovať našu európsku ponuku a snažiť sa o širokú dostupnosť bestsellerov. Vybrali sme z našej ponuky 20 000 najobľúbenejších výrobkov, ktoré chceme našim zákazníkom ponúknuť vo všetkých krajinách, v ktorých pôsobíme. To má, samozrejme, význam predovšetkým pre našich európskych klientov, ktorí pôsobia vo viacerých krajinách – kdekoľvek v Európe kúpia to isté za rovnakých podmienok

Zameriame sa aj na ďalšiu digitalizáciu nákupných procesov, pripravujeme komplexnú digitálnu platformu, ktorá ešte viac uľahčí pravidelné nákupy našim väčším zákazníkom. 

Chystáte nejaké zmeny v ponúkaných službách? 

Budeme sa držať toho, čo funguje, služby ponúkame stabilne tie isté. Často riešime špecifické požiadavky zákazníkov. Chcú napríklad iný materiál, farbu, elektrickú výbavu a pod., aby to pasovalo do ich priestorov alebo vyhovovalo bezpečnostným predpisom. S týmito požiadavkami si v Manutane vieme dobre poradiť, nedržíme sa striktne len katalógu, ale hľadáme rôznorodé riešenia. 

Prečítajte si, ako v Manutane riešime atypické objednávky.

A čo od tohto roku očakávate vy ako riaditeľ Manutanu?

Nečakám, že to bude rok jednoduchý. Ale viem, že sme už v minulosti opakovane dokázali, že sme schopní vďaka nasadeniu, flexibilite a prispôsobivosti všetko dobre zvládnuť a postarať sa o želania našich zákazníkov najlepšie ako vieme.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu