[Slovníček pojmov] S čím sa stretnete pri práci nákupcu

Spísali sme výrazy, ktoré vám pomôžu pri rozjazde kariéry nákupcu. Vysvetlíme vám základné pojmy a pomôžeme s orientáciou, keď máte prvýkrát objednať kancelársky tovar alebo vybavenie skladu.

S čím sa ako nováčik nákupca v práci stretnete a akým pojmom by ste mali rozumieť.

Priamy a nepriamy nákup

Nákupca sa stretáva s viac či menej strategickými nákupmi. Základom je delenie do troch kategórií:

  • Nákupy typu A: suroviny na výrobu (napr. železo vo valcovni plechov).
  • Nákupy typu B: služby a výrobné zariadenia, ktoré zaisťujú plynulý chod výroby (plyn, energie a príslušenstvo k valcovacím strojom).
  • Nákupy typu C: nestrategický tovar, bez ktorého výroba síce ďalej pobeží, ale ide o dôležité vybavenie pre zamestnancov (šatníky, ochranné rukavice).

Nákupy typu A a B sú priame a nákupy typu C nepriame. Aj keď nepriame nákupy tvoria obvykle len jednotky percent rozpočtu, je to segment, kde vyberáte medzi najväčším množstvom dodávateľov a tieto objednávky riešite najčastejšie. Manutan bude vaším dodávateľom práve pri týchto tzv. céčkových nákupoch.

Tieto nestrategické a nepriame nákupy sa označujú tiež ako MRO (Maintenance, Repair and Operations) – teda údržba, opravy a prevádzka.

Nákupy u špecialistov alebo generalistov

  • Špecialista sa orientuje na konkrétny segment alebo typ tovaru. Vy potom ako nákupcovia spolupracujete so špecializovaným dodávateľom vybavenia dielní a na vybavenie skladu využívate služieb iné firmy. 
  • Generalista vám dodá všetko na jednom mieste, či už vybavujete kanceláriu alebo obstarávate sorbenty. S generalistom šetríte čas strávený hľadaním jednotlivých dodávateľov.

Čítajte, ako vybrať správny typ sorbentu. >>

Manutan je generalista a navyše funguje v tzv. hybridnom modeli. Nie sme čisto online obchod (ako napr. Amazon), ani klasický obchod s tlačenými katalógmi. Pohybujeme sa uprostred, tovar ponúkame online, ale vydávame aj tlačené katalógy a tovar vám dovezieme do firmy a pokojne aj zmontujeme.

S kým budete v kontakte z dodávateľskej firmy

  • Obchodný zástupca – je vašou priamou spojkou s dodávateľom. Obchodný zástupca je ten, kto veľmi dobre rozumie svojmu tovaru. Vyberie taký, ktorý zodpovedá požiadavkám na kvalitu od šéfov výroby aj vášmu rozpočtu. Zároveň má prehľad, čo je na sklade a čo má akú dodaciu lehotu, takže v prípade potreby ponúkne vhodnú alternatívu. Obchodník ale nemá priamy vplyv na výslednú cenu objednávky.
  • Ponukové oddelenie – je v kontakte s obchodným zástupcom a pripravuje cenovú ponuku. Posudzuje, na aké zľavy máte nárok.
  • Reklamačné oddelenie – v prípade nespokojnosti s doručeným tovarom kontaktujete reklamačné oddelenie. To od vás bude chcieť fotky, číslo faktúry a dodacieho listu a ďalšie náležitosti. Reklamačné oddelenie vyhodnotí závažnosť situácie a či máte nárok na výmenu tovaru.

Čítajte viac o tom, ako fungujú objednávky v Manutane. >>

Výberové konania

Pokiaľ pre firemné nákupy nemáte jedného vybraného dodávateľa, oslovíte viac dodávateľov a vyberiete toho vhodného vo výberovom konaní.

Aby vám firmy vytvorili presnú a relevantnú ponuku, pripravte si všetky dôležité parametre tovaru. A to tak, aby boli medzi jednotlivými dodávateľmi porovnateľné. Pokiaľ zháňate napríklad kancelárske stoly, okrem výšky, šírky a hĺbky by ste tiež mali určiť materiál dosky a podnožia. Laminátová doska na laminátovom podnoží je totiž lacnejšia ako doska z masívu na oceľových nohách. Preto sa vždy snažte dopyt čo najviac špecifikovať a požadujte od potenciálneho dodávateľa fotky.

Pripravte sa tiež na to, že každý dodávateľ používa iné názvoslovie. Napríklad pre kód produktu: my v Manutane ho nazývame SKU. Inde to môže byť napr. katalógové číslo alebo číslo produktu.

Nákupné systémy a e-procurement

Automatizované nákupné systémy vám významne uľahčia výberové konania a opakované objednávky. Ich zavedenie je ale pomerne náročné, a preto ich využívajú skôr veľké spoločnosti. Existujú dva typy:

  1. Statické

Statický (niekedy tiež nazývaný Hosted) nákupný systém si predstavte ako excelovú tabuľku, kam sa zadávajú parametre (číslo tovaru, názov, cena…) v ľubovoľnom poradí podľa jednotlivých výrobcov. Následne sa cez iný spárovaný program (napr. Proactis) tieto údaje prepíšu tak, aby boli vždy zhodné. Potom môžete ponuky jednotlivých dodávateľov ľahko previesť do svojho interného systému a porovnávať, vybrať tú najlepšiu, nechať schváliť nadriadeným a objednať u dodávateľa.

  1. Dynamické

Dynamický systém (niekedy tiež Punch out) je ideálny, pokiaľ už máte vybraného dodávateľa, u ktorého nakupujete opakovane. Cez nákupný systém sa prihlásite na jeho web a rovno prezeráte produkty s cenami po zmluvnej zľave. Produkty pridávate do košíka a odtiaľ nejdú ešte na spracovanie do e-shopu, ale najprv do vášho interného systému, kde sa položky prepíšu na objednávku s už zvýhodnenými cenami. Preskakujete tak proces žiadostí. V systéme vám navyše zostane história objednávok a pri nasledujúcom nákupe už nemusíte položky znovu vyberať.

U nás v Manutane môžete využiť E-procurement pre jednoduchšie objednávky z vášho informačného systému.

Zľavy, zľavy, zľavy

Ako nákupca budete neustále riešiť rozpočty. A keď ušetríte, dostanete od nadriadeného pochvalu. U dodávateľov sa bežne stretnete s rôznymi typmi zliav. Najčastejšie sú to tieto:

  • Zmluvná zľava – tú vám ponúkne váš stály (zmluvný) dodávateľ. Zmluvná zľava sa vám automaticky odpočíta z celkovej ceny zakúpeného tovaru. Nastavuje sa podľa dohodnutého obratu (čo už ste u dodávateľa nakúpili alebo nakúpite). Výška zľavy je vždy individuálna.
  • Ponuková zľava – rieši sa individuálne a jednorazovo podľa aktuálneho dopytu. Záleží na rôznych faktoroch, napr. množstve tovaru alebo kategórie. Môžete sa ale stretnúť s tovarom, na ktorý túto zľavu uplatniť nie je možné.
  • Množstvová zľava – na tú máte nárok pri kupovaní väčšieho počtu tovaru. Zatiaľ čo ponuková sa posudzuje individuálne, množstvová zľava je obvykle vopred určená v percentách. Napríklad pri nákupe viac ako 10 skriniek by ste získali zľavu 5 %.
  • Spätné alebo obratové bonusy – niektorí dodávatelia pracujú tiež s bonusmi udeľovanými na konci daného obdobia. Pokiaľ napríklad ročne urobíte obrat vyše milióna korún, vráti vám firma určité percento z tejto sumy späť.

Pozrite sa na ďalšie služby, ktoré môžete ako kľúčový zákazník Manutanu využiť: