Vďaka poriadku a rituálom ľahko zvládnete aj dlhý home office

Ľudia po ňom veľa rokov túžili, teraz už sa množstvu zamestnancov prejedol. Aby ste si pri home office udržali pozornosť a mali „po zmene“ čistý stôl, osvojte si niekoľko dôležitých pravidiel a trikov. Ako nákupca kolegom pomôžete výberom vhodného vybavenia, ale aj preposlaním odkazu na tento článok. Pre inšpiráciu.

homeoffice
Autor: Keith Pitts, keithmelissa.com; IG: @keithmpitts. Tvorcu nájdete aj na Twitteri @ItsAustinSaylor

Svetlou stránkou práce z domova je rozhodne možnosť zladiť svoj pracovný čas s rodinou a záujmami. Niektorí ľudia oceňujú, že aj keď pracujú vyše osem hodín denne, vidia vyrastať deti. Ďalší nedajú dopustiť na prechádzky, na ktoré môžu v priebehu dňa pri peknom počasí vyraziť. Prácu potom doženú večer.

Firma však okrem spokojných zamestnancov potrebuje aj ich pracovné výkony. K nim zase zamestnanci potrebujú dobre nastavené pracovné rituály a správne vybavenie. A to je presne úloha pre nákupcov.

V predchádzajúcom článku sme podrobne rozobrali, aký nábytok ľudia na home office potrebujú a ako ho vybrať. Teraz sa zameriame na drobnosti, ktoré im umožnia sa na prácu lepšie sústrediť.

Rozvrhnite si deň

Napriek tomu, že už niektorým ľuďom „lezie home office krkom“, majte na pamäti, že ide o privilégium. Pre dve tretiny všetkých pracujúcich je nedostupný. Lekári, zdravotníci, doručovatelia, ale ani predavači alebo robotníci si podobný luxus dovoliť nemôžu. O to zodpovednejšie by sme k práci z domu mali pristupovať.

Osobní aj pracovní kouči v prvom rade odporúčajú, aby si ľudia na home office dobre rozplánovali deň. Pomáha tiež, pokiaľ udržujú klasické rituály, ktoré pracovné dni sprevádzajú:

  • vstávajú v štandardnom čase,
  • zacvičia si, naraňajkujú sa a dajú si kávu alebo čaj, ako sú zvyknutí,
  • oblečú sa, ako keby išli do kancelárie,
  • niekomu pomáha aj prechádzka na zastávku a späť,
  • a potom si sadnú k svojmu domácemu pracovnému miestu.

Dôležité tiež je, aby mali zamestnanci na očiach rozvrh dňa a týždňa, ideálne usporiadaný podľa priorít.

Najťažšie úlohy patria na začiatok dňa. Vďaka odpočinutej hlave ich zvládnu rýchlejšie, majú na ne dostatok energie a po ich splnení získajú dobrý pocit, že to najťažšie majú za sebou. Čo ich zároveň motivuje, aby sa pustili do úloh, ktoré sú ľahšie a pôjdu rýchlejšie od ruky.

Pokiaľ aspoň jeden deň v týždni do kancelárie chodíte, ale zmena prostredia vás rozhodí z „home officového“ rytmu, vytvorte si takzvanú mentálnu kotvu. Pokojne si ju prenášajte z miesta na miesto. Fotku, kyticu, pracovné pero, jednoducho akýkoľvek predmet, ktorý si doma aj v práci položíte pred seba a bude vám hovoriť „teraz si v práci, sústreď sa“. 

Poriadok a pokoj na sústredenie

Ľudia v kreatívnych profesiách často spomínajú, že pre svoju prácu potrebujú trochu chaosu. Často je to z ich pracovných stolov poznať. Ale aj pre tvorivý neporiadok existujú určité medze.

Pre správne uloženie dokumentov, písacích potrieb a technického vybavenia ponúkajú dodávatelia najrôznejšie stojany, šanóny a organizéry. Ocenia ich hlavne tí, ktorí svoj improvizovaný home office vtesnali do rohu miestnosti alebo sa pri pracovnom stole striedajú s partnerom.

Menšie a panelákové byty navyše skrývajú ešte jeden rušivý element: hluk. Ak sa zamestnanci potrebujú sústrediť, je vyrušovanie deťmi alebo televízorom od susedov nepríjemné. Odhlučnenie je nákladné a nie každý si ho môže dovoliť. Slúchadla či „tlmiče hluku“ situáciu vyriešia.

K poriadku na stole aj správnej ergonómii sedenia napomáhajú aj najrôznejšie podložky:

  • pod myš,
  • pred klávesnicu,
  • pod nohy
  • aj pod stoličku.

Okrem príjemnejšieho pocitu s nimi navyše predchádzate zdravotným komplikáciám.

Doprajte si prestávky

Mnohí zamestnávatelia spoločne s prácou z domova umožňujú svojím ľuďom využívať flexibilný pracovný čas. Ujasnite si preto, ako to vo firme máte nastavené. Psychológovia odporúčajú, aby si ľudia nastavili v priebehu pracovného dňa systém motivácií a odmien:

  • Zvládli ste dokončiť report? Choďte si urobiť kávu.
  • Dopísali ste ďalšiu kapitolu firemnej stratégie? Prevetrajte si hlavu na čerstvom vzduchu.
  • Spracovali ste horu faktúr? Uvoľnite sa cvičením.

Nezáleží na tom, ako si ktorý z kolegov svoj vlastný systém nastaví, dôležité je, aby ho mal. Okrem lepšieho sústredenia a vyššej produktivity zároveň splnia aj nariadenie vlády, ktoré chráni jeho zrak. Legislatíva totiž vyžaduje, aby si ľudia pri práci so zrakovou záťažou, teda aj s počítačom, robili po každých dvoch hodinách práce päť- až desaťminútové prestávky.

A dbajte aj na kvalitné osvetlenie pracovného miesta. Najlepšie je denné svetlo, prípadne zvoľte lampu, ktorej farebná teplota bude dennému svetlu čo najbližšia. Uistite sa tiež, že sa vám svetlo neodráža v monitore.

Zostaňte v kontakte

Pri práci z domova oveľa ľahšie vznikajú konflikty a nedorozumenia. Čo by ste si s kolegami normálne vyrozprávali pri káve v kuchynke alebo so šéfom v jeho kancelárii, riešite cez maily a chaty.

V písanej komunikácie je oveľa zložitejšie vyčítať, ako presne kolegovia svoje slová mysleli. Niekedy pomôžu emotikony, ale ani tie nenahradia mimiku tváre a intonáciu reči.

Dôsledkom je, že vás nevhodne formulovaný či zle pochopený e-mail zasekne či demotivuje pokojne na dlhé desiatky minút.

V takom prípade si aktívne vyžiadajte videohovor, aby ste si všetko vyjasnili. A vôbec najlepšie bude, pokiaľ vo firme aspoň raz do týždňa zaradíte skupinový hovor a budete spolu zdieľať, ako vám to na home office funguje, čo vás trápi a aký ste mali víkend.

Myslite na jedlo (deň vopred)

Veľkým orieškom pri home office je pre veľa ľudí jedlo. Kvôli sústredeniu si k pracovnému stolu berte len nápoje, na chladničku úplne zabudnite. Jej čas prichádza v čase obeda.

Lenže čo keď v nej nič nie je? Donáškové služby nie sú dostatočne flexibilné a do výdajného okienka reštaurácie je ďaleko?

Uvarte si deň vopred. Keď budete pripravovať večeru, uvarte jedla viac alebo urobte rovno dva varianty jedla. Od práce vás tak nebude odvádzať pocit, že keď nadíde obvyklý čas obeda, musíte vymýšľať, čím uspokojíte žalúdok. Prehľadajte sekciu home office v našom e-shope Manutan. Pokiaľ si nevyberiete, radi vám pripravíme ponuku na mieru. Zavolajte svojmu obchodnému zástupcovi alebo na zákaznícku podporu a spoločne vymyslíme ideálne riešenie.


Písali sme o:

Príslušenstvo na ergonomické používanie počítača alebo prenosného počítača

AIG5784261

Zásuvkové kontajnery na dokumenty a pracovné pomôcky

AIG2748008

Ďalšie články, ktoré vám pomôžu