1. Pravidlá pre skriňovú šatňu
Skriňová šatňa je nevyhnutnou súčasťou všetkých pracovísk, kde zamestnanci musia nosiť pracovný odev a nemôžu sa z hygienických či iných dôvodov prezliekať inde.
Podľa normy ČSN 73 4108 musí šatňa spĺňať nasledujúce body:
- je dobre prístupná a stavebne oddelená od umyvárne a pracoviska,
- na jednu osobu pripadá priestor 0,5 m2,
- skrinky na šaty a obuv sú z hladkého, vlhkosti odolávajúceho materiálu, dobre vetrateľné,
- skrinky sú uzamykateľné,
- v šatni je priestor na sedenie – lavice.
Norma predpisuje aj ďalšie podmienky:
- jedno šatňové miesto nemôžete deliť medzi dvoch zamestnancov, a to ani vtedy, keď sa fakticky nestretávajú kvôli striedaniu zmien,
- šatne musia byť oddelené podľa pohlavia (Výnimka platí len vtedy, pokiaľ máte menej ako 5 zamestnancov – v tom prípade stačí oddeliť používanie šatní pre ženy a mužov časovými oknami.),
- vždy musíte mať o 10 % viac miest (skriniek, vešiakov), ako je aktuálny počet zamestnancov. (Takže pokiaľ máte 10 zamestnancov, potrebujete 11 skriniek.).
Akú skrinku pre zamestnancov zvoliť
Keď sa chystáte vybaviť šatňu pre zamestnancov novými skrinkami, nájdete na trhu obrovské množstvo rôznych typov. Ale nezúfajte, pomôžeme vám s výberom – stačí si ujasniť základné potreby.
Pri nákupe vezmite do úvahy:
- úroveň znečistenia pracovného odevu,
- charakter a objem odevu. Voľte väčší priestor pre zamestnancov, ktorí nosia plášť alebo kompletnú výbavu vrátane helmy, okuliarov a topánok.
- veľkosť a dispozíciu šatne,
- či zamestnanci majú kde uchovať kľúče (alebo bude lepší kódový zámok).
Ak dochádza k veľkému znečisteniu pokožky aj pracovného odevu, voľte delenú skrinku – časť poslúži na čisté civilné oblečenie a druhá časť na špinavé pracovné. Pokiaľ práca vo vašej firme vyžaduje helmu, obuv a kompletnú uniformu, na priestore nešetrite. Šatňová tyč je dôležitá, pokiaľ chcete zabrániť krčeniu uniforiem. Pokiaľ si zamestnanci neukladajú veľa vecí, boxové skrinky vám ušetria v šatni veľa priestoru.
Myslite však na minimálny rozmer 30 x 50 cm.
Neviete, akú skriňu vybrať? Prečítajte si recenziu na zváranú šatňovú skriňu DURO POP >>
Naše tipy pro ešte lepšiu šatňu:
- Ak sa vaši zamestnanci pri práci zašpinia, vyhraďte im pred vstupom do šatne priestor na očistenie alebo oprášenie. Umiestnite tam napríklad čistiace rohože alebo pár umývadiel. V prípade, že na to nemáte priestor, zvoľte aspoň ľahko umývateľné podlahy a steny. Zabezpečte aj pravidelné upratovanie.
- Nezabudnite na teplotu v šatni – nikdy nesmie klesnúť pod 20 °C.
- Pokiaľ pracujete vo vlhkom prostredí, obstarajte pre zamestnancov sušiace skrinky.
- Skrinkami a lavicami vybavenie šatne nekončí. Každý sa pred začiatkom zmeny rád skontroluje v zrkadle, nazrie do kalendára alebo si na magnetickej tabuli či nástenke prečíta dôležitý odkaz od majstra. Je škoda nechať v šatni holé steny.
- Ak vám chýbajú okná, investujte do kvalitného osvetlenia.
- Zvážte obstaranie skríň na dobíjanie techniky – mobilov, notebookov či tabletov. Zamestnancov tým potešíte. Vo veľkých firmách, kde sa schádzajú obchodní partneri na stretnutia, môžete skriňu umiestniť aj blízko konferenčnej miestnosti alebo na chodbu.
Mobilná skriňa s napájaním na 30 notebookov aj v zasadacích a konferenčných miestnostiach. Návštevy si techniku môžu zamknúť do skrinky a bezpečne dobiť napríklad počas obeda. Skriňa Olivia má v sebe 8 boxov so zásuvkami 230 V a dvomi USB portmi. Dobiť v nej môžete telefóny, tablety, notebooky, fotoaparáty a iné elektronické zariadenia. Táto skriňa na napájanie techniky má na prvý pohľad nenápadný dizajn, ktorý jednoducho zladíte s ostatnými skrinkami v šatni. Do desiatich priehradiek bezpečne uložíte notebooky aj ďalšiu techniku.
2. Pracovisko bez nutnosti prezliekania do pracovného odevu
Pokiaľ povaha práce vo vašej firme nevyžaduje každodenné prezliekanie do pracovného odevu, postačí vám podľa normy ČSN 73 4108 vyčlenený priestor na ukladanie civilného odevu, resp. obuvi. Tento priestor môže byť spoločný pre všetkých zamestnancov.
Môžete využiť napríklad šatňovú zostavu s lavicou aj skrinkami na topánky.
Pri zariaďovaní majte na pamäti zimné mesiace, objem perových búnd a všetky mláky, cez ktoré váš zamestnanec cestou do práce prejde. Ak nechcete mať v šatni mokro, odporúčame pred vstup do šatne položiť rohož a stojan na dáždniky, aby vám počas dažďa nezaberali roztiahnuté dáždniky polovicu miestnosti.
Pokiaľ k vám pravidelne chodia návštevy, vyhraďte im napríklad stojanový vešiak na kabáty a poproste zamestnancov, nech ho nepoužívajú.
3. Vešiaková šatňa pre zamestnancov aj návštevy
Pokiaľ chcete na prezliekanie alebo odkladanie odevov vyčleniť samostatnú miestnosť, zvoľte vešiakovú šatňu. Slúžiť môže zamestnancom (ktorí nenosia pracovný odev), a rovnako návštevám.
Podľa normy sa musíte držať nasledujúcich pravidiel:
- vešiakové háčiky musia byť 1 500 mm od protiľahlej steny,
- pri dvojstrannom usporiadaní s odstupom minimálne 1 800 mm,
- háčiky pre dospelých majte vo výške 1 600–1 800 mm od podlahy,
- pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu na vozíku majte háčiky 1 000–1 200 mm od podlahy.
Pod háčiky odporúčame umiestniť lavice so spodnou policou na obuv.
V žiadnej šatni nesmie chýbať lavica. Lavica Eda s roštom je nenáročná na čistenie a poslúži aj na uloženie obuvi. Radový vešiak Manutan Smart využijete vo firme, kde zamestnanci nepoužívajú pracovný odev. Klasický stojanový vešiak Mike vyčleňte pre návštevy.