Ako kompletne vybaviť zamestnancov na home office

Niekdajší pracovný benefit home office sa kvôli koronavírusu stal každodennou súčasťou života. Podľa analýzy zostane až tretina zamestnancov na home office aj po odznení pandémie. Preto sme pre vás spísali článok, ako ľuďom prácu z domova uľahčíte vhodným vybavením, pri ktorom si nebudú ničiť chrbát.

Zamestnanci majú rôzne potreby. Dohodnite sa s nimi

Len málo zamestnancov má doma také podmienky, ktoré sa aspoň vzdialene blížia kancelárii. Typicky vlastnia najnutnejšie minimum: počítač či notebook, pripojenie k internetu, telefón, možno aj tlačiareň. 

Každý z nich má navyše aj úplne inú osobnú a rodinnú situáciu. Jeden je single v dvojizbovom byte a bez problémov si vyčlení dosť miesta na prácu. Iný však svoje 3 + kk zdieľa s manželkou a štyrmi deťmi. Miesto na pokojnú pracovňu tak doma hľadá ťažko.

Preto si pred plánovaným nákupom vybavenia pre home office urobte presnú predstavu, aké majú ľudia potreby, a podľa toho nakupujte.

Takto vyzerá pracovné miesto z pohľadu psychiky

K téme home office psychológovia radia:

  • pracovnú zónu v domácnosti jasne oddeľte od ostatných častí,
  • myslite na dobrú ergonómiu pracovného miesta, aby telo presunom na home office neutrpelo šok,
  • pokiaľ sa to dá, pracujte pri okne – kvôli dennému svetlu aj čerstvému vzduchu,
  • pracovnú zónu dobre osvetlite.

Ako pomôže zamestnávateľ: 5 tipov pre efektívnejšiu prácu vašich ľudí

1. Ako vytvoriť pracovnú zónu – poraďte zamestnancom a obstarajte im nevyhnutné vybavenie

Na rozdeľovanie bytu priečkou alebo veľké prekladanie nábytku nie je čas. Radšej dajte zamestnancom tipy, ako má pracovná zóna vyzerať a čo do nej nepatrí.  

Rozhodne má byť čo najďalej od:

  • televízora,
  • dverí,
  • miesta, kde sa hrajú deti.

Niektorí psychológovia neodporúčajú pracovať v spálni. Kombinovať intímnu zónu s pracovnou záťažou je pre psychickú pohodu riziko.

Vo väčšine domácností je pracovné miesto kompromis. V takom prípade pomôžu paravány či nepriehľadné regálové skrine. Vytvoria optickú aj psychologickú bariéru a tým posilnia pracovné sústredenie.

Ideálne sú:

2. Ergonomické sedenie alebo predchádzajte bolestiam chrbta

V novo vytvorenej pracovnej zóne strávia vaši kolegovia minimálne tretinu svojho dňa. Pri takom dlhom čase sedenia sú klasické jedálenské stoličky alebo obľúbený ušiak doslova zabijakom chrbta.

Predstava ideálnej pracovnej zóny? Rozhodne nie takto. Trpí chrbát, krčná chrbtica aj psychika.

TIP: Zdravé sedenie je zhruba rovnaký oxymoron ako zdravá cigareta. Odporučte zamestnancom, aby si v priebehu home office robili prestávky: zdvihli sa, pretiahli, zašli na krátku prechádzku alebo si len urobili čaj či kávu. 

Kľúčová otázka znie: stolička alebo kreslo? Jednoznačne stolička. Kancelárske kreslá sú z pohľadu ergonómie a zdravého sedenia (pokiaľ niečo také vôbec existuje) nočnou morou – majú pevný uhol medzi sedadlom a operadlom, možnosti nastavenia sa obmedzujú len na výšku sedadla; výška operadla, podrúčky, bedrová opierka, hĺbka sedenia, opierka hlavy –⁠ to všetko je fixné.

Pokiaľ zamestnanec sedí na stoličke 8 a viac hodín, musí stolička spĺňať tieto kritériá:

  • synchrónna mechanika polohovania, ktorá zaistí optimálnu polohu sedadla a operadla, aby chrbtica zostala v čo najlepšej polohe (čo to znamená v praxi: keď sa budete nakláňať dozadu, takmer až do horizontálnej polohy, musí sa zväčšovať uhol medzi sedadlomoperadlom s tým, že sa sedadlo mierne nakloní dozadu),
  • pevná a stabilná konštrukcia,
  • nastaviteľné a správne tvarované operadlo, ktoré bude prirodzenou a pevnou oporou chrbtice,
  • nastaviteľná bedrová opierka a sila protiváhy operadla pre optimálny tlak na bedrovú časť chrbtice,
  • nastaviteľná a dostatočne krátka područná opierka na podporu lakťov, aby ruky neviseli plnou váhou na chrbtici, opierka by ale nemala obmedzovať pohyb pri stole alebo doň dokonca narážať,
  • ergonomicky tvarované sedadlo (s dopredu postupne sa zvažujúcou prednou hranou, ideálne zo studenej peny), aby zospodu nestláčal stehná a krv mohla voľne prúdiť,
  • nastaviteľný podhlavník.

TIP: S výberom vhodnej stoličky, ktorá splní maximum ergonomických kritérií, vám radi poradíme. Obráťte sa na nás telefonicky na čísle +420 800 24 24 24 alebo napíšte na e-mail prodej@manutan.cz.

TIP: Výber stoličky nie je maličkosť a každému vyhovuje niečo iné. V Manutane si preto jednoducho objednáte viac typov stoličiek, vyskúšate ich so zamestnancami a až potom si vyberiete. Vybrané kusy si objednáte a ostatné nám do Manutanu vrátite. 

Pozrite sa na podrobnosti našej služby Stolička na skúšku. >>

3. Ergonomická pracovná plocha

Na pracovný stôl sa musí vojsť všetko, čo váš zamestnanec potrebuje – typicky počítač a príslušenstvo. Pokiaľ zamestnancom kupujete stoly, myslite aj na miesto na dokumenty, telefón či nápoje. Sústredenie a psychiku podľa psychológov podporujú aj rastliny.

Tip: Pre „notebookárov“ zaistite monitor, klávesnicu a myš, aby mohli pracovať v ergonomicky vhodnej polohe.

Ergonómia stola o. i. zahŕňa:

  • výškovú nastaviteľnosť pracovnej plochy – niektorí ľudia uprednostňujú prácu v stoji aspoň počas časti pracovného času,
  • výšku stola aspoň 72 cm,
  • primeranú veľkosť pracovnej plochy, ktorá sa môže podľa osobných zvykov a pracovnej pozície významne líšiť,
  • výsuvnú dosku na klávesnicu (a myš).

4. Dostatok svetla

Odporučte zamestnancom, aby pracovali pri okne. Lepšiemu sústredeniu a produktivite pomáha okrem denného svetla aj dostatok čerstvého vzduchu.

V chladnejších častiach roka je skoro tma, na nálade veľmi nepridajú ani hmly a pochmúrno. Preto je dôležité aj vhodné umelé osvetlenie. Pamätajte, že:

  • je dobré vybrať farebný tón čo najbližší dennému svetlu, teda s farebnou teplotou okolo 4000 – 6000 K (K = kelvin, jednotka, ktorou sa meria farebná teplota, alebo chromatickosť), teplejšie svetlo je vhodné pre relaxačné zóny, naopak svetlo studenšie (modrasté) zvyšuje stres,
  • zdroj svetla nesmie mieriť do tváre, ani vytvárať ostrý tieň napríklad umiestnením z boku či za chrbtom,
  • nie je dobré svietiť si do monitora, robí to nepríjemné odlesky.
Stolová LED lampa Alfa umožňuje v päťstupňovom rozpätí nastaviť intenzitu svetla a zvoliť medzi studeným, teplým a denným svetlom.

5. Drobnosti, ktoré pomôžu a potešia

Podrobnejšie sa drobnostiam pre home office venujeme v článku Vďaka poriadku a rituálom ľahko zvládnete aj dlhý home office. Aspoň pre inšpiráciu a úplnosť tu ponúkame tipy na ďalšie potreby, ktoré zamestnancov potešia a spríjemnia im home office:

Pozrite sa na inšpiratívne video s pomôckami, ktoré pomôžu produktivite vašich zamestnancov >>

TIP: Pokiaľ si na našom e-shope Manutan nevyberiete, radi vám pripravíme ponuku na mieru. Zavolajte svojmu obchodnému zástupcovi alebo na zákaznícku podporu a spoločne vymyslíme ideálne riešenie práve pre vás a vašich ľudí.


Písali sme o:

Pracovné stoly, ktoré zodpovedajú pracovným potrebám a možnostiam domácnosti

AIG2734093

Príslušenstvo na ergonomické používanie počítača alebo prenosného počítača

AIG5784261

Zásuvkové kontajnery na dokumenty a pracovné pomôcky

AIG2748008

Kvalitné osvetlenie v správnom farebnom tóne

AIG2740867

Kancelárske stoličky na ergonomické sedenie

AIG2732917

Ďalšie články, ktoré vám pomôžu