Ako správne vybrať upínacie popruhy, aby ste sa vyhli nehodám pri preprave

Nedostatočne zaistený náklad pri preprave môže spôsobiť dopravnú nehodu, ekologickú škodu a nemalú finančnú ujmu. A niekedy absolútne zbytočne – napríklad kvôli chýbajúcim upínacím popruhom. V článku sa dozviete, aké typy popruhov existujú, ktoré sa hodia na aký náklad a kedy nastáva čas vymeniť ich za nové.

turnbuckle-g74df2d295_1920

Čo hovoria predpisy o preprave tovaru

Preprava tovaru začína nakládkou a končí uložením na miesto určenia. K poškodeniu môže dôjsť pri manipulácii, vykládke aj v ďalších fázach prepravy. Keď sa to stane, zodpovedá za pochybenie prepravca.

Nadstavby vozidiel musia byť podľa smerníc VDI 2700, 2701, 2702, platných v Európe, prispôsobené tak, aby bol náklad zaistený proti pošmyknutiu, odvaleniu či spadnutiu. Pokiaľ to nie je možné zaistiť samotným vybavením vozidla, prichádzajú na rad vhodné pomocné prostriedky.

Zaistenie nákladu

Pri preprave nákladu hrozí vychýlenie ťažkých bremien najmä v nasledujúcich situáciách: 

  • v zákrutách,
  • pri prejazde nerovností,
  • pri prudkom brzdení alebo
  • pri nečakanom náraze.

Náklad môžete zaistiť tvarovo, teda vhodne ho oprieť o bočné steny vozidla a vložiť medzi neho drevené oporné dosky a kliny.

Druhým variantom je prenášanie sily alebo ukotvenie, na ktoré využijete viazacie prostriedky. Máme tri možnosti ukotvenia:

  1. Ukotvenie dolu – najčastejší spôsob, kedy viazaním upínacích pásov cez vrchol nákladu zaistíte ochranu proti prevráteniu a pošmyknutiu nákladu. Ložnú plochu kamióna alebo návesu musíte očistiť od nečistôt, oleja alebo kusov ľadu.
  2. Šikmé alebo diagonálne – kotvíte k pevným častiam nákladu, a teda nemusíte brať zreteľ na trenie medzi nákladom a ložnou plochou, ale musíte myslieť na zaistenie nákladu vo všetkých smeroch.
  3. Zväzovanie – je ideálne napr. na drevené trámy, rúrky a dosky. Tie previažete jednodielnymi upínacími popruhmi do jednej nákladovej jednotky, ktorá sa následne ukotví ďalšími upínacími prostriedkami (popruhmi alebo reťazami).

Upínacie popruhy

Popruhy umožňujú šetrnú manipuláciu a flexibilné použitie. Tovar ochránia, pretože ich môžete oviazať priamo okolo neho. Vyrobené sú obvykle zo 100% polyesteru, preto nemenia tvar ani veľkosť pri zvlhnutí a tovar pevne udržia.

Napriek tomu, že popruhy samotné veľa nevážia, nosnosť majú obvykle vysokú. Napr. tento popruh so šírkou 5 cm udrží až 10 ton nákladu.

Na výber vhodného upínacieho popruhu treba hmotnosť nákladu deliť prípustnou ťažnou silou v priamom ťahu. Výsledok zodpovedá počtu upínacích popruhov v priamom ťahu pre jeden smer jazdy. Pri šikmých ukotveniach treba zohľadniť zodpovedajúci uhol sklonu.

TIP: Pokiaľ potrebujete s výberom popruhov poradiť, napíšte nám alebo zavolajte.

Pri výbere zohľadnite možné mimoriadne zaťaženie – vysokú teplotu, vietor alebo nárazy.

Typy upínacích popruhov

  1. Jednodielne upínacie popruhy používame na zväzovanie nákladu a nepotrebujeme k nim žiadne spojovacie prvky. Ideálnym nákladom sú dlhé dosky, rúrky a tyče.
  1. Dvojdielne sa skladajú z pevného a voľného konca, ktoré sú vždy vyznačené etiketou. Spájajú sa račňou a sú zakončené hákmi. Používajú sa na upevnenie ťažších a rozmernejších nákladov, napr. stavebnej techniky.

Pri použití popruhov dbajte na to, aby:

  • neboli zauzlené,
  • sa neťahali cez ostré hrany alebo drsné povrchy (pokiaľ nie sú vybavené zodpovedajúcou ochranou),
  • pri preprave nikto nepoužíval zlomené a deformované spojovacie prvky alebo časti napínacieho prvku,
  • uskladnenie prebiehalo v suchých, prípadne slabo vykurovaných priestoroch, ktoré sú chránené pred slnečným žiarením a kde nehrozí mechanické poškodenie,
  • upínacie popruhy neslúžili na prenášanie bremien – vyznačená nosnosť je len na upnutie okolo predmetu.

Upínacie popruhy vyraďte, pokiaľ:

  • sú natrhnuté,
  • majú poškodené napínacie alebo spojovacie prvky,
  • pozorujete väčšie ako 5 % rozšírenie alebo iné deformácie,
  • je poškodený hák.