Pri výbere upratovacej firmy sa pozrite aj na referencie
Najspoľahlivejšie je osobné odporúčanie. Ak také šťastie nemáte, nájdite si, čo o upratovacích firmách píšu ich zákazníci. Kvalitná upratovacia firma má referencie spokojných zákazníkov uvedené priamo na webe. V prípade, že to tak nie je, vyskúšajte napríklad recenzie na Google Maps.
Pozrite si aj históriu danej firmy. Ak je na trhu už niekoľko rokov, dá sa predpokladať, že má dobre zavedené procesy a budete sa na ňu môcť spoľahnúť v každodennej činnosti aj v prípadných problémových situáciách.
„Najmä v dnešnej dobe, keď upratovacie firmy rastú ako huby po daždi, odporúčam si overiť, že vyberáte solídnu firmu. Pozrite si obchodný register alebo portál finstat.sk. Overíte si tam, aký má spoločnosť základný kapitál, alebo či zverejňuje výsledky hospodárenia. To vám o nej všeličo napovie. Hľadajte stabilnú, zavedenú spoločnosť, aby sa vám nestalo, že u vás bude upratovať jeden brigádnik za druhým alebo že o rok firma zanikne a budete hľadať znovu,“ odporúča Dagmar Jelínková, zakladateľka upratovacej firmy BEDENIKA.
Na webe upratovacej firmy môžete nájsť aj rôzne certifikáty, ocenenia alebo kódex, ktorým sa v praxi riadi. Môžete si vyhľadať aj spôsob, akým naberajú a školia nových zamestnancov, aby ste si dokázali predstaviť, kto k vám bude niekoľkokrát týždenne dochádzať.
Seriózna upratovacia firma je poistená aj proti poškodeniu majetku a pracovným úrazom, aby prípadná náhrada škody nezostala na vás.
TIP: Základnou normou, ktorou sa musia upratovacie firmy riadiť, je STN EN ISO 41011, ktorá obsahuje základné princípy facility manažmentu.
Oboznámte upratovaciu firmu so špecifikami vášho pracoviska
Chemikálie, ťažké stroje, vysoká vlhkosť… Zamestnanci upratovacej firmy by mali vedieť o všetkých špecifikách vášho pracoviska. A to nielen preto, aby predchádzali pracovným úrazom, ale aj preto, aby použili vhodné čistiace prostriedky, ktoré nebudú mať nežiaducu reakciu.
Zamestnanci upratovacej firmy by mali byť tiež dobre oboznámení s tým, ako sa môžu po firme pohybovať, do ktorých dverí majú prístup a kde sú únikové východy.
Pripravte si tak pre upratovaciu firmu tieto podklady:
- koľko miestností chcete upratať a akého sú typu,
- aké máte zabezpečenie priestoru – kľúče, alarmy, bezpečnostný protokol,
- či máte techniku, ktorá vyžaduje zvláštny spôsob čistenia,
- či sa vo vašich priestoroch vyskytujú nebezpečné látky,
- harmonogram vašej prevádzky.
Niektoré upratovacie firmy v prípade čistenia špeciálnej techniky alebo pri výskyte nebezpečných látok vypracujú manuál pre svojich zamestnancov, aby sa predišlo prípadným zraneniam alebo škodám na majetku.
„Pre nás ako upratovaciu firmu je zásadné poznať očakávania klienta. Je síce pekné, keď nám firma pošle pôdorys kancelárií, ale bez kontextu to pre nás nemá väčší význam. Upratovanie je totiž veľmi subjektívna záležitosť. Majú sa kancelárie lesknúť čistotou každý deň? Alebo potrebujete iba menšie povrchové čistenie? Odporúčam osobne sa stretnúť s ľuďmi z upratovacej firmy a zosúladiť vzájomné očakávania,“ radí Dagmar Jelínková.
Uistite sa, že firma používa vhodné vybavenie
Ak chcete vyčistiť olejové škvrny z podlahy výrobnej haly, obyčajný mop vám nepomôže. Kvalitná upratovacia firma má vybavenie aj na hĺbkové čistenie podláh, napríklad umývacie automaty s odsávaním.
Napríklad:
- V hoteloch a komerčných priestoroch sa používajú priemyselné vysávače, ktoré zvládnu väčšie upratovanie.
- V priemysle sa používajú vysávače, ktoré vysávajú aj na mokro a poradia si s tekutou špinou, alebo stroje na čistenie podláh.
- V kanceláriách sú obľúbené čističe kobercov, ktoré vás zbavia aj roztočov, alebo rôzne čističky.
Prečítajte si sprievodcu upratovaním vo firme – od každodennej údržby po generálne upratovanie. >>
Správná upratovacia firma si pripraví na hĺbkové čistenie vysokotlakové čističe a umývacie stroje. V kanceláriách majú pracovníci z upratovacích firiem najčastejšie po ruke praktické upratovacie vozíky. Do kúpeľní, toaliet a chodieb chodia upratovacie firmy vybavené kvalitnými mopmi.
Spoluprácu vždy zastrešte zmluvou
Keď dodáte upratovacej firme všetky podklady, musíte sa s jej zástupcom dohodnúť:
- ako často bude upratovať (môže to byť každý deň alebo 1× týždenne),
- čo bude v ktorý deň robiť,
- ako často a akým spôsobom bude prebiehať veľké upratovanie,
- kto zabezpečí prostriedky na prácu – vy alebo samotná firma,
- čo všetko bude upratovať – hlavne sa dohodnite, ako je to s osobným priestorom (stoly) zamestnancov,
- akým spôsobom a ako často budete upratovanie kontrolovať,
- formu sankcií – môže to znieť prísne, ale uvedomte si, že upratovanie často vykonávajú brigádnici bez dostatočnej praxe, a tak je potrebné si vopred ošetriť, ako budete riešiť neplnenie dohodnutých pravidiel.
Ak sa dohodnete, že výbavu pre upratovačky a upratovačov zabezpečíte vy, prečítajte si, čo patrí do základnej výbavy upratovacej komory.
A v prípade, že si výbavu na upratovanie zabezpečujete sami, radi vám pripravíme ponuku čistiacich prostriedkov a potrebných strojov na mieru. Dajte nám vedieť, do akého upratovania sa chcete pustiť a radi vám poradíme.