Prečítajte si našu oficiálnu správu o Štíhlom obstarávaní

Oddelenia obstarávania sú skutočnými organizátormi externých zdrojov v rámci svojich organizácií. Zohrávajú preto kľúčovú úlohu v zabezpečovaní odolnosti dodávateľského reťazca a konkurencieschopnosti ich podnikania.

Ako to oddeleniam obstarávania pomôže pri tvorení hodnoty?

Štíhle riadenie aplikované na oddelenia obstarávania

Na podporu svojich spoločností v neistom prostredí poznačenom mnohými krízami majú oddelenia obstarávania k dispozícii rôzne nástroje, spomedzi ktorých vyniká Štíhle obstarávanie. Tento prístup, ktorý spája prevádzkovú výkonnosť a spokojnosť zákazníkov im vytvára podmienky na tvorbu hodnôt.

Elimináciou plytvania v rámci svojich operácií a zapojením tímov do procesu neustáleho zlepšovania môže obstarávanie spustiť kolobeh priaznivých okolností. To predstavuje výhodu pre profesionálov v oblasti obstarávania, ktorí stále trávia takmer tri štvrtiny svojho času výlučne činnosťami transakčného alebo prevádzkového charakteru1. Pomocou tohto prístupu sa môžu postupne zbaviť úloh s nízkou pridanou hodnotou, ktoré sú časovo náročné a opakujú sa, a môžu sa zamerať na tvorbu hodnôt.

Kombináciou Štíhleho obstarávania s pružným prístupom, na zlepšenie odozvy a ďalšie posilnenie hlasu zákazníka, má teraz obstarávanie všetky nástroje, ktoré potrebuje na to, aby sa budúcim obchodným výzvam postavilo tvárou v tvár.

Štíhle a pružné riadenie: dva doplnkové nástroje

Mnoho organizácií spája Štíhle a Pružné nástroje na získanie toho najlepšieho z obidvoch oblastí. Tento prístup, všeobecne známy ako Štíhle a pružné obstarávanie alebo „Leagile“ sleduje spoločné ciele: podpora konkurencieschopnosti a prispievanie k odolnosti organizácií. Zahŕňa elimináciu plytvania (úlohy bez pridanej hodnoty), pričom používa rozvíjajúci sa metodologický rámec založený na intenzívnejšej komunikácii.

Podstatou Štíhleho a pružného obstarávania je prijatie komplexného prístupu, výber nástrojov, metód a osvedčených postupov, ktoré najlepšie spĺňajú potreby oddelení obstarávania s cieľom maximalizovať výsledky v rámci dodávateľského reťazca a všeobecne v rámci spoločnosti.

Štíhle a pružné obstarávanie: Štíhla a pružná metóda na optimalizáciu dlhodobých „tail spend“ (menších nákupov)

Štíhle riadenie sa ideálne hodí na nákupy triedy C, tiež známe pod pojmom „long tail spend“ (dlhodobé malé nákupy), pri ktorých vzniká až do 70% skrytých nákladov2. Keďže tieto nepriame výdavky môžu niekedy prekročiť menovitú hodnotu produktu, v každom type podniku to predstavuje skutočný problém.

Výzvu pri tomto type nákupu predstavuje optimalizácia celkových nákladov spojených s vlastníctvom. Dosiahnuť to možno pomocou metódy, ktorá sa zameriava na vypátranie plytvania v riadení týchto nákupov na základe iteratívneho a postupného prístupu.

Prostredníctvom tejto metodológie Štíhleho a pružného obstarávania môžu oddelenia obstarávania identifikovať spôsoby optimalizácie riadenia tejto kategórie nákupov a zaviesť vhodné akčné plány a nástroje.

V tejto bezplatnej oficiálnej správe naši odborníci vysvetľujú:

  • História, princípy a nástroje Štíhleho riadenia
  • Ako vytvoriť hodnoty v dodávateľskom reťazci pomocou Štíhleho obstarávania
  • Ako Štíhle riadenie prispieva k CSR (Spoločenská zodpovednosť podnikov)
  • Metodológia na optimalizáciu dlhodobých „tail spend“ (menších nákupov), inšpirovaná prístupom tzv. Štíhleho a pružného obstarávania

Stiahnite si našu oficiálnu správu, v ktorej nájdete všetko o Štíhlom obstarávaní


1 Deloitte, Agility: The antidote to complexity, 20212 Zdroj: Manutan Group