Sociálna zodpovednosť podnikov: kľúč k úspešnej stratégii CSR

Zachovanie zdrojov a udržanie globálneho otepľovania pod hranicou Parížskej dohody možno dosiahnuť len zapojením a aktivitou všetkých hospodárskych subjektov. V tejto súvislosti je spoločenská zodpovednosť podnikov dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.

Hand holding light bulb with power plug and show trees, renewable energy icons with sustainable development.

Udržateľný rozvoj je len jednou z mnohých výziev. Inklúzia, rozmanitosť, zmysluplnosť práce každého z nás, etické a zodpovedné nakupovanie robia zo stratégie CSR spoločnosti sociálnu a environmentálnu záležitosť. Čo je teda prístup CSR? Prečo pomáha spoločnostiam a ich zainteresovaným stranám integrovať ju do riadenia a správy? Odpovede nájdete v tomto článku a v dokumente na stiahnutie na konci stránky.

Čo je stratégia CSR?

Európska komisia definuje spoločenskú zodpovednosť podnikov ako zohľadnenie sociálnych a environmentálnych otázok, ktoré vyplývajú z podnikateľských aktivít spoločnosti a jej interakcie so zainteresovanými stranami.

Norma ISO 26000, zavedená v roku 2010, pomáha spoločnostiam implementovať ich stratégiu CSR. Konkrétne sa zaoberá výzvami a postupmi, ktoré by mali prijať v rámci svojho riadenia, správy alebo svojich produktov a služieb. V roku 2017 bola táto norma doplnená normou ISO 20400 o udržateľnom obstarávaní. Tieto normy sú kľúčom k realizácii opatrení na podporu rozvoja a začlenenia. Čoraz častejšie sa však používajú aj na hodnotenie výkonnosti podnikov, ktoré si ich už nemôžu dovoliť ignorovať.

Európske vlády sa stávajú súčasťou tejto stratégie a požadujú preukázateľné dôkazy. Od roku 2014 musia spoločnosti s viac ako 500 zamestnancami na základe európskej smernice podávať správy o tom, čo urobili v oblasti sociálnej zodpovednosti, prostredníctvom vyhlásenia o mimofinančnej výkonnosti (DPEF).

Niektoré krajiny idú ešte ďalej. Napríklad Francúzsko od roku 2017 vyžaduje povinnosť ostražitosti. Týka sa to francúzskych spoločností s viac ako 5 000 zamestnancami, ako aj spoločností s viac ako 10 000 zamestnancami vo Francúzsku.

Prečítajte si náš rozhovor so Samiyou Sahridj, zamestnankyňou skupiny BIC, ktorá vysvetľuje angažovanosť spoločnosti a dôvody, prečo CSR naberá na sile.

Prečo využívať prístup CSR?

Začlenenie SZP do riadenia by sa nemalo považovať za trest nad rámec povinností vlády. Naopak, jej začlenenie do riadenia a správy je vynikajúcim spôsobom, ako vybudovať inkluzívnejší svet, ktorý je ohľaduplnejší k životnému prostrediu a zdrojom, bez toho, aby ste stratili čokoľvek zo svojej atraktívnosti pre spotrebiteľov a trh práce.

Prispôsobenie sa novým očakávaniam spotrebiteľov

Nové podniky orientujú svoju organizáciu a riadenie na udržateľný rozvoj a ochranu zdrojov. Aj široká verejnosť si tieto problémy čoraz viac uvedomuje. Okrem toho sa postupne vytráca predstava, že zodpovednosť za životné prostredie je obmedzená na jednotlivcov. Podľa európskej štúdie spoločnosti Oney o udržateľnej spotrebe dokonca 90 % spotrebiteľov očakáva, že značky budú mať aktívnu stratégiu pre svoje produkty alebo služby, ktorá pomôže ľuďom konzumovať udržateľnejšie.

Budování loajality zákazníků

Jak bylo zmíněno v předchozím odstavci, pravidla spotřeby se mění a lidé podnikají praktické kroky ke změně svých spotřebních návyků. Více než 80 % Evropanů proto tvrdí, že jsou připraveni se zavázat, pokud jde o následující otázky:

  • Snížení množství odpadu;
  • Volba odolných elektronických zařízení namísto nejmodernějších modelů;
  • šetřit energetické zdroje (vodu, elektřinu a pohonné hmoty);
  • snižování množství plastových obalů a výrobků;
  • nákup ekologických, místních a sezónních produktů;
  • učení se určitým dovednostem, jako jsou opravy, vaření, renovace atd.

Je tedy logické předpokládat, že zákazníky si udrží ty společnosti, které jim nabídnou výrobky nebo služby pomáhající přispívat k udržitelnému rozvoji a ochraně zdrojů.

Ak sa chcete o tejto téme dozvedieť viac, prečítajte si celý náš článok o CSR ako hnacej sile lojality zákazníkov.

Zvyšovanie atraktivity na trhu práce

Pre uchádzačov o zamestnanie sa sociálna a environmentálna angažovanosť spoločnosti z hľadiska jej riadenia stáva čoraz častejšie kritériom výberu. Už nehľadajú len stabilnú situáciu s dobrým platom a vecnými výhodami. Zamestnanci, najmä mladšia generácia, hľadajú zmysel svojho profesionálneho života.

Čo znamená zmysluplná práca? Každý má vlastnú predstavu o tom, čo ho v kariére napĺňa. Štúdie však ukazujú, že pre generáciu Z, ktorá sa narodila po roku 1995, je najpálčivejším problémom zmena klímy. Títo mladí ľudia, ktorí nastupujú na trh práce, preto do svojho hľadania zmysluplnosti zahŕňajú aj kľúčovú otázku udržateľnosti.

Podnik, ktorý chce zostať atraktívny na trhu práce, by preto mal pri nábore uchádzačov informovať o svojich sociálnych a environmentálnych aktivitách. Tieto záväzky musia byť praktické a hmatateľné. Ľudia celkom radi píšu na sociálnych sieťach o spoločnostiach, ktoré neplnia svoje sľuby.

Ak sa chcete dozvedieť viac o vzťahu medzi spoločenskou zodpovednosťou a rozvojom zručností, prečítajte si náš doslov na túto tému: Prečo je rekvalifikácia talentov v súčasnosti pre podniky kľúčovým problémom

Zlepšenie výkonu

Uplatňování přístupu k sociální odpovědnosti podniků zahrnuje realizaci opatření na podnikové úrovni. Tato opatření však mohou mít velmi pozitivní výsledky na výkonnost společnosti. Ve studii o inkluzi, která se objevila v roce 2018, totiž společnost Deloitte odhalila, že společnosti, které nabírají zaměstnance nejrůznějších profilů a mají inkluzivní strategii, dosahují lepších výsledků než ostatní.

Tím, že tak činí, jsou:

  • Dvakrát pravděpodobnější, že dosáhnou nebo překročí své finanční cíle;
  • Třikrát pravděpodobnější, že dosáhnou vysoké úrovně výkonnosti;
  • Šestkrát větší pravděpodobnost, že budou inovativní a agilní;
  • Osmkrát větší pravděpodobnost, že dosáhnou lepších obchodních výsledků.

Zapojení všech zúčastněných stran do udržitelného rozvoje

Zavedení politiky udržitelného zadávání veřejných zakázek, na jejímž počátku stojí mezinárodní norma ISO 20 400, zapojuje do přístupu k sociální odpovědnosti podniků všechny zúčastněné strany. To znamená, že spoločnosť nemení veci len na svojej vlastnej úrovni. Podporovaním svojich dodávateľov, aby si osvojili podobné postupy riadenia, môže poskytovať skutočne angažované výrobky alebo služby, ktoré prispievajú k trvalo udržateľnému rozvoju a budovaniu lepšieho sveta.

Tu už poznáte kľúčové faktory úspešnej stratégie CSR. Ak sa chcete dozvedieť viac o krokoch, ktoré treba podniknúť, a o kľúčoch k angažovanejšiemu prístupu, stiahnite si našu bielu knihu CSR!