Definícia, nástroje a výhody Štíhleho riadenia

Štíhle riadenie je spôsob riadenia a organizovania práce s cieľom zlepšiť výkonnosť spoločnosti.

V tomto článku nájdete všetky odpovede na vaše otázky týkajúce sa Štíhleho riadenia:

  • Definícia Štíhleho riadenia;
  • Pôvod Štíhleho riadenia;
  • 5 hlavných zásad Štíhleho riadenia;
  • Rôzne nástroje Štíhleho riadenia;
  • Výhody Štíhleho riadenia.

Definícia Štíhleho riadenia

Je to systém inšpirovaný výrobným systémom spoločnosti Toyota. Štíhle riadenie predstavuje metódu riadenia a organizácie práce, ktorá sa zameriava na zvyšovanie výkonnosti spoločnosti a najmä na zvyšovanie kvality a výnosnosti výroby.

Štíhle riadenie optimalizuje procesy skrátením času stráveného úlohami bez pridanej hodnoty (nepotrebné operácie alebo doprava, čakanie, nadvýroba, atď.), ktoré sú príčinami zlej kvality a komplikácií. Túto metódu podporuje dôležitý manažérsky rozmer, ktorý zabezpečuje, že zamestnanci pracujú v najlepších podmienkach. V podstate existujú dva hlavné ciele: Úplná spokojnosť zákazníkov a úspech každého zamestnanca.

Štíhle riadenie, ktorému dali formálnu podobu americkí výskumníci z inštitútu Massachusetts Institute of Technology (MIT), je anglický pojem s dôležitým kľúčovým slovom. „Lean“ (štíhly) v podstate znamená „bez záhybov“. Evokuje to cieľ zredukovať niečo až na podstatu, odstrániť nepotrebné, a to je základom tejto metódy.

Pôvod Štíhleho riadenia

Na konci 40. rokov 20. storočia, keď spoločnosť Toyota položila základy Štíhlej výroby, bolo cieľom zredukovať procesy, ktoré nepridávali hodnotu koncovému produktu.

Vedúci pracovníci tým dosiahli značné zlepšenie v rámci produktivity, efektívnosti, času cyklu a výnosnosti.

Prostredníctvom tohto významného vplyvu sa štíhle myslenie rozšírilo do mnohých priemyselných sektorov a vyvinulo sa 5 hlavných zásad Štíhleho riadenia, ktoré opisuje Inštitút štíhleho riadenia.

Pojem „Lean“ (štíhly) zaviedol John Krafcik (výkonný riaditeľ projektu autonómneho auta spoločnosti Google, Waymo, od 2015 do 2021) v roku 1988 v jeho článku „Triumph of the Lean Production System“ (Víťazstvo systému štíhlej výroby).

Ktorých 5 hlavných zásad tvorí Štíhle riadenie?

Na efektívne zavedenie Štíhleho riadenia do spoločnosti je potrebné dodržať 5 hlavných zásad tejto metódy.

1. Identifikovanie hodnoty

O čo sa každý podnik snaží? Ponúknuť produkt alebo službu, za ktoré je zákazník ochotný zaplatiť. Aby to docielil, musí k svojej ponuke pridať hodnotu, ktorá je definovaná potrebami zákazníkov.

Hodnota vašej ponuky preto spočíva v schopnosti vašej spoločnosti vyriešiť problém zákazníka, a to konkrétne v tej časti riešenia, za ktorú je zákazník skutočne ochotný zaplatiť. Akákoľvek iná činnosť alebo proces, ktorý nepridáva hodnotu koncovému produktu, sa považuje za plytvanie.

Preto musíte najskôr identifikovať hodnotu, ktorú chcete do svojej ponuky dostať a potom ju musíte veľmi jasne definovať. Prvý krok vám pomôže jednoduchšie prejsť na druhý krok.

2. Zmapovanie hodnotového reťazca

V tomto bode musíte doslova zmapovať pracovný tok vášho podniku. Musí to zahŕňať všetky činnosti a ľudí podieľajúcich sa na dodaní koncového produktu zákazníkovi. V priebehu mapovania budete schopní identifikovať kroky procesu, ktoré nemajú žiadnu pridanú hodnotu.

Pomocou tohto princípu zistíte, kde sa vytvára hodnota, a do akej miery jednotlivé kroky v rámci procesu vytvárajú alebo nevytvárajú pridanú hodnotu.

Po zmapovaní hodnotového reťazca bude pre vás omnoho jednoduchšie zistiť, ktoré procesy patria ktorým tímom, a kto je zodpovedný za sledovanie, hodnotenie a zlepšovanie každého procesu. Takýto prehľad vám umožní identifikovať a eliminovať kroky, ktoré nepridávajú žiadnu hodnotu.

3. Vytvorte súvislý pracovný tok

Keď už máte podchytený svoj hodnotový reťazec, budete musieť zabezpečiť hladký pracovný tok každého tímu. Môže to nejaký čas trvať.

Vývoj produktu alebo služby si často vyžaduje tímovú spoluprácu medzi jednotlivými oddeleniami. Kedykoľvek môžu nastať prekážky a prerušenia. Prekážky v rámci procesu však môžete jednoducho objaviť a odstrániť rozdelením úloh na menšie časti a vizualizáciou pracovného toku.

4. Vytvorte trakčný systém

Stabilný pracovný tok umožňuje vašim tímom dokončiť svoje úlohy oveľa rýchlejšie a s vynaložením menšieho úsilia. Na zaistenie tejto stability je však nutné starostlivo vytvoriť trakčný systém v rámci metodiky Zoštíhľovania.

V takom systéme sa práca vykonáva len v prípade dopytu. Tým sa optimalizuje výkonnosť zdrojov: uvoľňujú sa len v prípade skutočnej a konkrétnej potreby.

Použijeme reštauráciu ako metaforu. Vojdete dnu a objednáte si. Majiteľ reštaurácie prijme vašu objednávku a začne pripravovať jedlo. Nevarí veľké množstvá jedál v predstihu, pretože na ne nemá skutočný dopyt a tieto potenciálne nadbytočné jedlá sa môžu stať vyplytvanými zdrojmi.

5. Neustále zlepšovanie

Po dokončení všetkých vyššie spomenutých krokov budete mať vybudovaný systém Štíhleho riadenia. Venujte však pozornosť tomuto poslednému a pravdepodobne najdôležitejšiemu kroku.

Pamätajte na to, že váš systém nie je izolovaný a statický. Pri ktoromkoľvek z predchádzajúcich krokov môžu nastať problémy. Preto musíte zabezpečiť, aby zamestnanci na všetkých úrovniach boli zapojení do neustáleho zlepšovania tohto procesu.

Existuje niekoľko techník na podporu neustáleho zlepšovania. Napríklad, každý tím sa môže denne stretávať, aby prebral to, čo sa urobilo, čo sa má urobiť a prípadné prekážky – je to jednoduchý spôsob každodennej optimalizácie procesu.

Popularita zásad Zoštíhľovania rastie, pretože sa zameriavajú na zlepšovanie všetkých aspektov pracovného procesu a zapájajú všetky úrovne hierarchie spoločnosti.

Rôzne nástroje Štíhleho riadenia

Nástroje zoštíhľovania sa často opisujú ako riešenia na učenie a experimentovanie. Zamestnanci si ich osvoja a spolupracujú v rámci procesu neustáleho zlepšovania.

K dispozícii je množstvo nástrojov a my vám ponúkame niekoľko príkladov:

  • Metóda 5S (trieď, systematizuj, čisti, štandardizuj a udržuj) na optimalizáciu pracovného prostredia a zníženie mrhania časom;
  • Metóda Six Sigma na zvýšenie kvality a efektívnosti procesov;
  • Vizuálne riadenie na zdieľanie informácií a riešenie problémov;
  • Metóda Kaizen na neustále zlepšovanie procesov;
  • Metóda SMED na skrátenie času potrebného na zmenu výrobnej série;
  • Kanbanova metóda sa zameriava na optimalizáciu manažmentu skladu;
  • Mapovanie toku hodnôt (MTH) je metóda na analýzu procesov a identifikáciu prekážok.

Hoci vzniklo v automobilovom priemysle, Štíhle riadenie sa dnes široko používa bez ohľadu na sektor alebo veľkosť spoločnosti. Koncepcia sa tiež prispôsobila, ako v prípade Štíhleho nakupovania, ktoré sa zameriava na prevádzkovú dokonalosť na oddeleniach obstarávania.

Výhody Štíhleho riadenia:

Zavedenie spôsobov Štíhleho riadenia prináša manažérom značné výhody:

  • Koncentrácia: Aplikáciou metodiky Zoštíhľovania môžete znížiť plytvanie. Výsledkom bude, že sa vaši zamestnanci budú zameriavať na činnosti so skutočnou pridanou hodnotou.
  • Zvýšená produktivita a efektívnosť: Zamestnanci, ktorí sa zameriavajú na tvorbu hodnôt, budú produktívnejší a efektívnejší, pretože ich nebudú rozptyľovať nejasné úlohy.
  • Inteligentnejší proces: Zriadením trakčného systému môžete vykonávať prácu, len v prípade skutočnej potreby.
  • Lepšie využitie zdrojov: Keď výrobu založíte na skutočnom dopyte, budete používať len tie zdroje, ktoré potrebujete, a tým predídete plytvaniu.

Výsledkom je, že sa vaša spoločnosť a zamestnanci stanú flexibilnejší a schopní oveľa rýchlejšie reagovať na dopyt zákazníkov. Zásady Štíhleho riadenia vám umožnia vytvoriť stabilný výrobný systém, ktorý zlepší celkovú výkonnosť vašej spoločnosti.