.

4 kroky k optimalizácii skladu

Firmy k optimalizácii pristupujú často až vtedy, keď zápasia s nedostatkom miesta, ľudí a s chaosom. Pritom správne fungujúci sklad, kde objednávky odchádzajú včas a nikdy tam nechýba miesto pre nový tovar, šetrí nielen peniaze, ale hlavne vaše nervy. Ak nechcete, aby sa váš sklad premenil na bludisko, pripravte sa vopred. Napísali sme pre vás štyri kroky, pomocou ktorých sklad dostanete pod kontrolu.

1 Kategorizujte produkty pomocou ABC analýzy

ABC analýza je metóda, ktorá sa používa na klasifikáciu skladových položiek podľa ich významu a hodnoty. Vychádza z Paretovho pravidla, podľa ktorého 80 % hodnoty skladu tvorí 20 % položiek. Využijete ju, keď pracujete s veľkým množstvom produktov.

Pri analýze rozdeľte produkty do troch kategórií:

  • Kategória A: najcennejšie položky, ktoré tvoria až 70 – 80 % hodnoty všetkých zásob a zároveň nezaberajú veľa miesta. Vyžadujú prísnejšie riadenie a mali by byť vždy k dispozícii (aspoň v minimálnom množstve).
  • Kategória B: tovar s priemernou hodnotou. Bežne tvorí 15 – 25 % hodnoty zásob, ale môže zaberať až polovicu miesta v sklade. Dajte pozor, aby ste ich nenaskladnili zbytočne veľa – bude vám chýbať priestor pre cennejší tovar.
  • Kategória C: tzv. skladové “ležiaky”, tovar s najmenšou hodnotou (5 – 10 %), ktorý zaberá najviac miesta. Oplatí sa ho zaobstarávať v nízkych frekvenciách alebo až na objednávku.

Analýzou zistíte, na ktorých produktoch stojí vaše podnikanie. Identifikujete kľúčových zákazníkov, prispôsobíte im ponuku a celkovo zefektívnite riadenie zásob.

Prečítajte si, ako ušetriť miesto v sklade bez toho, aby ste sa museli sťahovať >>

2) Zamyslite sa nad vhodnou stratégiou naskladňovania
a vyskladňovania tovaru

Rozhodnutie o stratégii je neľahkou úlohou každého vedúceho skladu – do hry vstupuje niekoľko faktorov. Vedúci musia zaistiť, aby nedošlo k preťaženiu regálov a aby skladníci nemuseli pre tovar chodiť zbytočne ďaleko. Medzi najčastejšie zaskladňovacie stratégie patria:

  • Pevná pozícia: tovar v sklade má pevne dané miesto. Táto stratégia sa hodí, ak pracujete s relatívne nízkym počtom položiek so stabilnou zásobou. Výhodou je jednoduchšia orientácia v sklade. Môže sa však stať, že tovar nebudete mať kam umiestniť, aj keď bude inde v sklade voľné miesto.
  • Náhodná pozícia: stratégia vhodná do skladu s premenlivým sortimentom. Skladníci tovar naskladňujú na miesto, ktoré je práve voľné. Výhodou je vyššia obsadenosť skladu, stratégia je však náročnejšia na riadenie – bez systému riadenia v sklade vznikne chaos.
  • Zónovanie: táto stratégia delí tovar do skupín, kedy ten s najvyššou obrátkovosťou bude vždy čo najľahšie vyskladniteľný a naopak. Skladníkom to pri vybavovaní objednávok skráti cestu a urýchli prácu. Na druhú stranu sa s touto stratégiou často mení rozloženie skladu podľa sezónnych trendov, čo prináša námahu navyše.

Obdobné rozhodovanie vedúceho skladu čaká aj pri vyskladňovacej stratégii, kedy musí zabezpečiť plynulý tok tovaru, ktorý opúšťa sklad. Na výber má viac možností:

  • FIFO: z anglickej skratky First In First Out znamená vyskladňovanie tovaru od najstaršieho. FIFO stratégia nájde uplatnenie v skladoch s tovarom s nízkou trvanlivosťou, kde sa zásoby neprestajne obmieňajú.
  • FEFO: skladník, ktorý sa riadi stratégiou First Expired First Out, bude vyskladňovať tovar s najbližšou dobou exspirácie, bez ohľadu na dátum naskladnenia. To je vhodné napr. pri farmaceutických alebo potravinárskych produktoch.

3) Zaveďte systém riadeného skladovania

Warehouse Management System (WMS) je softvér na riadenie skladu, ktorým zautomatizujete procesy v sklade a zrýchlite prácu skladníkov. Jednoducho ho tiež prepojíte  s ERP alebo CRM.

WMS vám pomôže hlavne s týmito procesmi:

  • Príjem tovaru: Po naskenovaní spáruje tovar s objednávkou v ERP a overí, že dorazila celá. Potom tovaru automaticky zablokuje vhodné miesto v sklade. Ten objemný navrhne umiestniť do spodných regálov a tovar s obmedzenou dobou trvanlivosti zase najbližšie k výdaju.
  • Výdaj tovaru: Pri výdaji tovaru navádza skladníka k jednotlivým položkám z objednávky tou najrýchlejšou cestou. „Inteligentnejšie“ WMS myslí aj na prípady, keď skladník nemôže objednávku dokončiť, pretože tovar nie je na sklade. Systém rezervuje chýbajúci tovar na neskorší výdaj. Skladník si však objednávku predpripraví a ušetrí čas celkovej prípravy objednávky.
  • Vratky tovaru: Na účely vratiek softvér vytvorí vratkovú pozíciu blízko príjmu. Tam  skladník uloží vrátený tovar. V tom istom momente softvér o vrátený tovar navýši skladové zásoby. Na rovnakom princípe je možné v sklade zriadiť pozíciu pre tovar určený na opravu.

Pri implementácii WMS si spočítajte návratnosť projektu. Okrem časových a finančných úspor berte do úvahy aj to, že vďaka softvéru sprehľadníte dianie v sklade a zlepšíte pracovné podmienky a spokojnosť zamestnancov.

4) Využite skladovacie priestory na maximum

Voľbou správneho regálového systému uľahčíte skladníkom prístup k tovaru a prispejete k zníženiu nákladov na skladovanie. Pri výbere, samozrejme, vychádzajte z rozmerov skladu a výšky stropu. Na rôzne účely využijete:

  • Policové regály: na skladovanie ľahkého tovaru. Pri ich montáži sa zaobídete bez skrutiek a bez problémov ich napojíte k ďalším regálom do radov.
  • Konzolové regály: slúžia na uloženie dlhého a ťažkého materiálu. Sú vybavené zarážkami, ktoré zabránia odvaleniu predmetu.
  • Paletové regály: stabilný regál s robustnou konštrukciou, do ktorého uložíte aj naloženú europaletu.
  • Regály so šikmými policami: sú vhodné na skladovanie tovaru v škatuliach. Tovar tak máte pri odbere z regálu vždy po ruke.

Regály, ktorými zariadite akýkoľvek sklad, archív, dielňu alebo obchod, nájdete v našom e-shope.

Prečítajte si nášho sprievodcu výberom regálov >>

Ak hľadáte partnera na optimalizáciu skladu, ozvite sa nám.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu