[Návod pre e-shopistov] Ako baliť tovar, aby ste sa vyhli zbytočnej reklamácii

Pokiaľ prevádzkujete e-shop, určite neradi riešite reklamácie. Lezie to do peňazí, trvá to a kazí vzťahy so zákazníkmi aj dodávateľmi. Veľká časť reklamácií pramení zo zlého zabalenia zásielky. Spísali sme pre vás pár tipov, ako tovar správne pripraviť na cestu do vedľajšieho mesta alebo cez pol zemegule.

pexels-photo-6169055

„Balíček dorazil poškodený, škatuľa sa cestou rozlepila, chcem vrátiť peniaze. Luboš Nevrlý.“ Odkazy podobného typu vám určite nezlepšia náladu. 

S reklamáciami tovaru musíte ako e-shopista počítať. Keď si niekto vyberie zlú farbu svetra alebo zaklikne v e-shope nevhodnú veľkosť tenisiek, nič s tým neurobíte. Pokiaľ je všetko v súlade s paragrafmi a obchodnými podmienkami, musíte zákazníkovi vrátiť peniaze.

Často ale reklamáciu spôsobí taká banalita ako zle umiestnená lepiaca páska na kartónovej škatuli alebo chýbajúca výstelka balíčka. Chybám pri balení sa vyhnete, keď dodržíte pár základných pravidiel a použijete vhodný obal a príslušenstvo – ak chcete packaging.

IMG_6809
Avízo na displeji mobilného telefónu, ktorému sa chcete vyhnúť.

1. Použité obaly poriadne skontrolujte

Opakovaným používaním sa ničia spoje alebo rohy obalov. Pokiaľ chcete využiť škatuľu alebo obálku, ktoré už raz poslúžili, starostlivo overte, či sú stále dostatočne pevné. Keď obal obstojí vizuálne, skontrolujte pevnosť stien, dna a veka aj rukami. 

Vo chvíli, keď máte pochybnosti, použite radšej novú škatuľu. Ak máte výčitky kvôli ekológii, snáď vás upokojí, že existujú materiály, ktoré sa v prírode ľahko rozložia.

2. Vyberte materiál, ktorý odolá deformácii aj rozmarom počasia

Väčšina prevádzkovateľov e-shopov zasiela tovar v kartónových škatuliach z vlnitej lepenky. K dispozícii sú bežne obaly z 3-vrstvovej alebo 5-vrstvovej lepenky. Určite sa vyhnite slabším lepenkám, ktoré sa ľahko pretrhnú alebo zvlhnú.

5-vrstvový kartón je odolnejší proti otrasom a pretrhnutiu a lepšie sa vyrovnáva aj s vlhkosťou a zmenami teplôt. Radšej počítajte s tým, že doručovateľ môže zásielku položiť na vlhkú podlahu v depe alebo ju nechá stáť na priamom slnku či v mraze.

Alternatívou k vlnitej lepenke sú obálky z bublinkovej fólie, ktoré dobre poslúžia pri zasielaní menšieho tovaru.

3. Zvoľte správny rozmer, aby zostalo miesto na výstelku a deformačnú zónu

Drobný šperk nepatrí do škatule na vysávač a vysávač nenapcháte do obálky. Toľko sedliacky rozum. Pri výbere správnej veľkosti ale počítajte aj s tým, aby sa do škatule vošla aj výplň a zostalo pár centimetrov na deformáciu škatule.

Výplň alebo výstelka je nevyhnutná najmä pri krehkom tovare alebo pokiaľ v jednom balíčku posielate viac predmetov, ktoré by sa mohli vzájomne zatlačiť, odrieť alebo inak poškodiť. Odporúčame výstelku použiť vždy – zabráni totiž nežiaducemu pohybu tovaru v škatuli pri preprave. Určite nestačia staré noviny. Použite bublinkovú fóliu, penovú fóliu, vlnitú lepenku, polystyrén alebo drevitú vlnu.

Na každej strane balíčka nechajte rezervu aspoň 3 cm. Pokiaľ by náhodou došlo k nárazu do niečoho tvrdšieho, škatuľa sa síce zdeformuje, ale vďaka tejto rezerve sa nepoškodí obsah.

4. Zásielku poriadne prelepte, použite aj fóliu

Na uzatvorenie balíka nepoužívajte obyčajný povrázok, krepovú pásku alebo lepiacu pásku užšiu ako 3 cm. Škatuľu prelepte na rizikových miestach (spoje, hrany), oblepte obe strany kartónu a skontrolujte, či je páska do kríža.

Po prelepení zásielky použite ešte fóliu, vďaka ktorej bude škatuľa naozaj kompaktná. Fólia funguje na podobnom princípe ako balenie kufrov na letiskách. Znížite tým riziko pretrhnutia kartónu, spevníte hrany a zvýšite odolnosť proti dažďu.

Tip: škatuľu môžete ešte previazať povrázkom, za ktorý zákazník balíček vezme a pohodlne si ho odnesie domov z výdajne alebo z pošty.

5. Vyznačte adresy a pridajte nálepku, pokiaľ je zásielka krehká

Adresu alebo transportný štítok by malo byť vidieť na prvý pohľad. Nezabudnite uviesť aj adresu na vrátenie zásielky, pokiaľ sa nepodarí zastihnúť adresáta.

K dispozícii sú aj šikovné plastové obaly, do ktorých priložíte faktúru alebo iný sprievodný dokument.

Pokiaľ posielate niečo krehké, označte škatuľu samolepkou s nápisom krehké (fragile).

Aké obaly by mal mať na sklade každý prevádzkovateľ e-shopu

Kartónové škatule

Výplňový materiál

Sponkovačky a lepiace pásky

Baliace stoly a odvíjače

Ďalšie užitočné tipy na balenie

Vyberte kvalitný materiál, výstelku a poriadne balík zalepte

Znížite tým riziko zbytočných reklamácií a distribúcia tovaru z vášho e-shopu pôjde ako po masle. 

Pozrite sa na prehľad obalov a obalovej techniky v e-shope Manutan. A pokiaľ máte akékoľvek otázky, napíšte nám alebo zavolajte. Radi vám poradíme.


Písali sme o:

Kartonové hrany pro zpevnění balíků a fixaci zboží

AIG2744285 (1)

Ekologický výplňový a fixační polystyren

AIG2731872

Kartonové krabice s možností potisku

AIG3250078

Sponkovačky, sešívačky a lepicí pásky

AIG2738325

Ďalšie články, ktoré vám pomôžu