Covid-19 zasiahol do života všetkým firmám aj inštitúciám. Aké konkrétne podmienky musia spoločnosti na pracoviskách vytvoriť a čo prispôsobiť, aby dodržali správne hygienické opatrenia?
Hodne záleží na type pracoviska. Iné požiadavky majú kancelárie, špecifické výrobné prevádzky alebo napríklad maloobchodné predajne. Vedľa dobrých rád na stránkach ministerstva zdravotníctva by som zdôraznil, že firmy musia hlavne obmedziť riziko, že budú ich ľudia alebo klienti vystavení kvapôčkam vírusu. To znamená minimalizovať kontakty s ostatnými ľuďmi, kde to je len trochu možné. Pri rade kancelárskych profesií je možné zaviesť home office. Pokiaľ to nejde, odporúčam zväčšiť rozstupy v kanceláriách aspoň na dva metre. Teda napríklad rozsadiť sa na každé druhé miesto. To isté platí v prípade stravovania – čím ďalej od seba ľudia budú, tým lepšie.
Čo majú firmy robiť v prípadoch, keď nie je možné sa kontaktu medzi ľuďmi vyhnúť? Najmä v službách je takýchto firiem veľa, ale aj vnútri firiem prebiehajú napríklad porady či odovzdávky materiálu medzi kolegami.
Keď sa ľudia stretávajú osobne, napríklad v obchodoch či na poštách, odporúčam nainštalovať priehradky z plexiskla, najlepšie s interkomom na prenos hlasu, aby bola prekážka pre šírenie kvapôčok čo najdokonalejšia. Firmy by mali tiež minimalizovať porady v spoločných miestnostiach a previesť ich do on-line prostredia. Tovar a množstvo služieb sa navyše môže k zákazníkovi dostať buď celkom elektronicky, sem patria napríklad elektronické knihy, certifikáty, videokurzy či fyzický tovar vydaný samoobslužným boxom, alebo stretnutím s jedinou osobou, teda kuriérom zvonku budovy.
Ako teda postupovať, keď sa ľudia stretávať musia?
Nikoho neprekvapí, že na prvom mieste uvediem ochranu dýchacích ciest rúškom alebo respirátorom. Akákoľvek ochrana je lepšia ako žiadna. Na čo sa ale v súvislosti s dýchaním veľmi zabúda, je vetranie, teda výmena a prísun čerstvého vzduchu. Dôležitá je aj hygiena a dezinfekcia rúk spoločne s pravidelným upratovaním spoločných priestorov. Pri upratovaní klaďte dôraz na kľučky, spoločne používané nástroje či obslužné pulty.
Takže dodržiavanie pravidlá 3R (ruky, rúška, rozstupy), vetranie a upratovanie stačí?
To je základ, ktorý by mali mať ľudia stále na pamäti. Preto tiež odporúčam, aby mali zamestnanci firiem aj zákazníci tieto pravidlá stále na očiach. Je dôležité neustále pripomínať tieto pravidlá cielenou vizuálnou komunikáciou, napríklad letákmi a plagátmi rozmiestnenými po firme.
Použitý respirátor a rúško patria do koša alebo vrecúška
Ktoré interné postupy odporúčate upraviť, aby sa zaistila čo najlepšia hygiena a minimálne riziko šírenia nákazy?
Každý pracovník by mal mať možnosť si vydezinfikovať ruky, najlepšie po každom kontakte. Ideálne sú osobné balenia dezinfekčných gélov od zhruba 50 do 200 ml. Ďalej odporúčam umiestniť pri vstupe do budov, na toalety a ďalšie exponované miesta stojany s dezinfekčným gélom. Za samozrejmé potom aj vzhľadom na vládne opatrenia považujem, že každý pracovník má k dispozícii rúško alebo respirátor, ideálne kvalitný produkt priamo od svojho zamestnávateľa. Tie by mal používať pri každom kontakte s ostatnými ľuďmi a v spoločných priestoroch. Po použití patrí tento ochranný materiál do uzatvárateľného vrecúška alebo koša, rozhodne nie voľne do vrecka, ako to niektorí ľudia robia.
Ako môžu firmy ľuďom správne postupy uľahčiť a motivovať ich k dodržiavaniu bezpečnostných opatrení?
Úlohy a starosti, ktoré v práci riešime, spôsobujú, že na správne postupy občas zabúdame. Pracovisko preto vybavte plagátmi, ceduľami či letákmi, ktoré budú hygienické opatrenia pripomínať. Ochranné pomôcky dajte k dispozícii na konkrétne miesta, aby boli pre zamestnancov a klientov jednoducho dostupné a dosiahnuteľné. Vedúci pracovníci by mali ísť príkladom a pomôcky používať.
Mnoho pracovníkov môže fungovať na home office, napriek tomu však väčšinu prác z domova vykonávať nie je možné. Čo majú robiť napríklad ľudia v dielňach či laboratóriách, ktorí kvôli strojom a prístrojom nemôžu pracovať z iného miesta?
Vo výrobe alebo laboratóriu viazané na konkrétne pracovné miesta nemajú ľudia inú možnosť, ako pracovať v respirátore alebo rúšku celý deň. O to dôležitejšie je, aby im zamestnávatelia obstarali osvedčené a funkčné modely s čo najlepším pomerom ochrany zdravia a pohodlnosti pre nosenie v ráde hodín. V súčasnosti je cena takýchto pomôcok dosť nízka, takže sa určite vyplatí investovať do kvality. Rovnako ako v kanceláriách alebo na úradoch, ani tu nesmú ľudia zabúdať na hygienu rúk, vetranie, prezliekanie pracovných odevov a ich pranie, pravidelné upratovanie povrchov pomocou osvedčených dezinfekčných prostriedkov. Zabúda sa najmä na klávesnice, myši, ovládacie prvky strojov a prístrojov, ale napríklad aj obyčajné vypínače osvetlenia, preto by som ich rád zdôraznil.
Aké odporúčate komunikačné opatrenia z hľadiska prevencie šírenia nákazy nielen vnútri firmy, ale aj vzhľadom na ich klientov či obchodných partnerov? Platí tu známe príslovie doktora Plzáka k neverám, teda „zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať“?
Nie. Úspešné firmy veľmi transparentne komunikujú rôzne scenáre, ako bude firma fungovať podľa počtu nakazených na jednotlivých pracovných miestach, ktoré činnosti obmedzí, aká bude zastupiteľnosť. Verím, že otvorenosť je v takýchto prípadoch jedným z nástrojov, ako ďalšiemu šíreniu vírusu brániť.
Prečítajte si tipy, ako sa postarať o psychickú pohodu zamestnancov v čase koronavírusu.
Gél proti covidu obsahuje až 80 % alkoholu
Niekoľkokrát ste spomínali dezinfekciu rúk, ktorá ale môže u citlivejších jedincov vyvolať dermatologické problémy. Existujú spôsoby, ako im predchádzať?
Rozhodne odporúčam používať kvalitné dezinfekčné gély. Ale pozor, nie je gél ako gél. Antiseptické gély, ktorých hlavnou zložkou je voda, majú všeobecne dobrý účinok proti baktériám, sú takzvane baktericídne, proti vírusom (virucídne) však pôsobia pomerne málo. Ľudia by preto mali voliť antiseptické gély na alkoholovej báze, ktorých hlavnou zložkou je etanol alebo izopropylalkohol, ktoré majú veľmi dobrý baktericídny a virucídny účinok. Najúčinnejšia je 60 – 80 % koncentrácia alkoholu. Tiež sa dajú používať jednorazové nitrilové alebo vinylové rukavice na mieste hromadnej obsluhy osôb, napríklad v maloobchode.
Zmenili sa s príchodom koronavírusu aj otázky, ktoré ľudia používateľskej podpore najčastejšie kladú?
Zákazníci sa v poslednom čase často pýtajú na kvalitu rúšok a respirátorov, rôzne stupne ochrany, ďalej na ich certifikácie a ich skutočnú účinnosť. Pretože je ale okrem bezpečnosti v práci dôležité aj pohodlie, pýtajú sa ľudia pri ochranných prostriedkoch aj naň. Samozrejme ich tiež zaujíma, ako výhodne pre svoju firmu nakúpiť rôzne kombinácie stojanov a držiakov na dezinfekciu a samotné dezinfekčné gély vo veľkostiach od osobných 100 ml balení po veľké s objemom 5 litrov.
A čo ľudia a firmy skutočne najčastejšie kupujú v súvislosti so zaistením hygieny na pracovisku?
Vlastne všetko, o čom už bola reč. Vo zvýšenej miere predávame rúška, respirátory, dezinfekčné gély, rukavice, dezinfekcie na povrchy, upratovacie vozíky či plastové priehradky. Potom sú to aj cedule na prevenciu covidu, ale zabudnúť nesmiem ani na rôzne pomôcky na vizuálnu komunikáciu od jednoduchých násteniek až po veľké vitríny.