Balíme vo veľkom: tipy, ktoré vám pomôžu pri expedícii zásielok

Pri balení si overte, či je v balíku všetko podľa objednávky, dbajte na bezpečnosť tovaru a nezabudnite ho správne označiť. Hlavne v období predajných špičiek pri balení oceníte špecializované vybavenie, ktoré vám ho zefektívni. Prečítajte si tipy z praxe, čo si pri balení overiť.

Tipy, ktoré vám pomôžu pri expedícii zásielok vo veľkom e-shope.

Pri výbere pomôcok na balenie záleží na tom, na aký tovar sa vaša firma špecializuje. Výhodu pri balení majú obchody, ktoré predávajú tovar v typizovaných veľkostiach. Napríklad predajcovia obuvi si vystačia len s tromi až šiestimi veľkosťami škatúľ:

  • na nízke lodičky a poltopánky,
  • na stredne vysoké topánky na ihlách alebo členkovú obuv,
  • na vysoké topánky typu čižiem
  • a pár ďalších, väčších škatúľ, do ktorých naskladajú tovar rôznej veľkosti.

E-shopy, ktoré pokrývajú kompletne niekoľko odvetví, sa naopak musia pripraviť napríklad na expedíciu chladničiek, strojov s hmotnosťou desiatok kilogramov aj na zákazníkov, ktorí si kúpia len niekoľko pier. Tomu prispôsobujú aj svoje sklady, proces balenia aj výber obalovej techniky

Priama cesta od dodávateľa k zákazníkovi znamená najmenej starostí

Najmenej starostí vám narobia zásielky, ktoré necháte dodať zákazníkovi priamo od svojho dodávateľa. Obvykle ide o objemné a ťažké predmety, prípadne ucelené palety s veľkým množstvom tovaru.

V tomto prípade sa tovar na váš sklad vôbec nepozrie a vy sa jeho príjmom, prebalením a expedíciou vôbec nezaoberáte. Ideálne sa potom s dodávateľom dohodnite, nech na tovar rovno umiestni vaše dokumenty a expedičné údaje.

Podobný princíp využívajú veľké e-shopy ako Mall.cz alebo Alza.cz. Fungujú ako takzvané trhovisko či marketplace. Na vlastných weboch ponúkajú produkty partnerských obchodov, preto z vlastných skladov expedujú len časť tovaru. Veľký e-shop sa postará o propagáciu, predaj, a dokonca aj o reklamácie, tovar ale putuje k zákazníkovi priamo zo špecializovaného obchodu.

Balíme kusové zásielky

Pokiaľ od dodávateľa nakupujete kusové zásielky alebo palety, postarajte sa o logické usporiadanie svojho skladu. Po príjme tovaru ho vďaka tomu umiestnite do správnych skladových pozícií a vychystanie pre zákazníka bude rýchlejšie.

V tomto prípade už musíte nastaviť systém, podľa ktorého budú skladníci tovar vychystávať, baliť a expedovať. Keď vám v priebehu balenia dôjde niektorý tovar, odporúčame kontaktovať zákazníka a dohodnúť sa, ako mu zásielka súri. Toto za zákazníka nikdy nerozhodujte. Dohodnite sa.

  • Čakanie na kompletný balík je pre zákazníka lacnejšie – platí len jedno poštovné a balné.
  • Pokiaľ niektorý kus potrebuje obratom, býva ochotnejší balík rozdeliť a zaplatiť za dopravu dvakrát.

Zoskupovanie tovaru do väčších balíkov odporúčame z mnohých dôvodov. Šetríte tak zákazníkom prepravné náklady, sebe obalový materiál a tým aj životné prostredie. Zároveň ale baľte tovar tak, aby sa nepoškodil. Počítajte tiež s tým, že na vaše balíky napríklad pri prudkom brzdení alebo dopravnej nehode spadne veľa iných zásielok.

Podľa veľkosti a charakteru tovaru zvoľte vhodné rozmery škatule, vrecúška alebo fóliového rukáva. Nezabudnite tovar zabezpečiť proti pohybu v škatuli výplňovým materiálom. 

TIP: Prečítajte si tiež článok [Návod pre e-shopistov] Ako baliť tovar, aby ste sa vyhli zbytočnej reklamácii

Zabezpečeniu pomôže aj ovinovacia fólia a pokiaľ pripravujete naozaj objemnú či ťažkú zásielku, použite paletu.

TIP pre marketing: Zákazníci v balíku ocenia nejaký drobný darček, pozornosť, praktický detail. Nezabudnite ho do zásielky pribaliť, prípadne navrhnite kolegom, aby pre zákazníkov podobné drobnosti pripravili.

Balíme reklamovaný tovar bez pôvodného obalu

V e-shopoch je bežné, že zákazníci využívajú práva na vrátenie tovaru v zákonnej lehote 14 dní. Pri preprave tovaru späť do obchodu alebo reklamácii sa spoliehajú on-line predajcovia tiež na poštu alebo kuriéra. 

Príklad: Zákazník si kúpil práčku, tovar prevzal a nainštaloval, ale zistil, že mu nevyhovuje. Využije preto ochrannú lehotu (14 dní), odstúpi od zmluvy a tovar vracia. Práčka je v absolútnom poriadku a vy ju chcete znovu predať, pôvodný obal je ale znehodnotený. A pretože viete, aké nehody hrozia pri doprave, potrebujete práčku bezpečne zabaliť:

  1. Odporúčame zvoliť pevné škatule, najlepšie so zošitými alebo zosvorkovanými spojmi.
  2. Pevnosť škatule overíte podľa certifikátu od výrobcu alebo dodávateľa. Údaj obvykle nájdete na chlopni. Limit neprekračujte.
  3. Najmä pri ťažkom tovare používajte nové škatule, ktoré nestratili pevnosť opotrebovaním alebo vlhkosťou. Tipy, ako zabaliť zásielky menších rozmerov a ekologicky, si prečítajte v článku: Baľte ekologicky aj ekonomicky: vyberte správne materiály a použite ich viackrát >>.
  4. Zalepte spodnú stranu škatule najmenej tromi pruhmi vystuženej či tkanej pásky. Uistite sa, že jeden z pruhov vedie stredom dna.
  5. Ako vypchávku voľte tuhé materiály. Na mieru pripravená lepenka alebo vnútorný polystyrén zvyšujú pevnosť škatule. Extrudovaný polystyrén, výplňové vankúše alebo pokrčený papier pri ťažkých zásielkach neposkytujú dostatočnú ochranu, deformujú sa a praskajú.
  6. Na zaistenie a spevnenie hrán škatule siahnite po výstužových kartónových hranách.
  7. Zalepte najmenej tromi pásmi aj hornú stranu a opäť musí jeden z pásov viesť stredom.
  8. Pevnosť balíka zvýšite aj použitím pevných plastových alebo hliníkových pások.
  9. Pre zvýšenie ochrany omotajte balík sťahovacou alebo stretchovou fóliou. Pokiaľ balíte viac škatúľ na jednu paletu, je fólia nevyhnutná.

Pokiaľ zoskupujete viac škatúľ na jednu paletu, zaistite ju sťahovacou fóliou. Ideálne sú na to ovinovacie stroje. Pokiaľ ho nemáte, siahnite po ručnom odvíjači fólie.

  1. Skontrolujte, či je všetok tovar na palete správne vyrovnaný a žiadny roh alebo hrana netrčí do priestoru. Istotu získate, keď použijete už vytvarovanú kartónovú hranu.
  2. Zaviažte začiatok stretch fólie k stĺpiku palety a zaistite si tak pevný bod pre odvíjanie.
  3. Škatuľu omotávajte tak, aby sa jej fólia dotýkala svojou vonkajšou priľnavejšou stranou. Vďaka tomu lepšie drží na produkte.
  4. Najmenej trikrát omotajte spodnú škatuľu s tovarom zároveň s paletou. Zaistíte tak, aby škatule z palety neskĺzli.
  5. Pri omotávaní musíte na fólii cítiť napätie. Keď kladie odpor, napína sa. Nemala by sa tiež cukať a dĺžka voľnej fólie medzi kotúčom a škatuľou by nemala prekročiť 30 cm. Neponáhľajte sa a omotávajte plynule.
  6. Najvyššie poschodie škatúľ na palete opäť omotajte najmenej trikrát.
  7. Pretiahnite sťahovaciu fóliu do kríža cez protiľahlé rohy hornej strany a zaistite tak aj vršok nákladu.
  8. Ešte raz omotajte bočné steny celého paletového balíka a spevnite ho. Všeobecne potom platí, že čím ťažší tovar budete na palete fixovať, tým viac ju pre istotu omotajte. S pár omotaniami navyše sa totiž ľahšie vyhnete prípadným škodám na tovare za tisíce.

Pre skladníkov je pre hladký priebeh balenia nutná dobrá ergonómia práce – vhodné nástroje a ich správne držanie. Preto vznikli aj manuálne, poloautomatické aj automatické baliace stoly, ktoré prácu uľahčujú.

TIP: Pokiaľ si v našom e-shope nevyberiete, radi vám pripravíme ponuku baliaceho vybavenia na mieru. Zavolajte svojmu obchodnému zástupcovi alebo na zákaznícku podporu a spoločne vymyslíme ideálnu výbavu pre vás a vašich ľudí.


Písali sme o:

Ďalšie články, ktoré vám pomôžu