[Rozhovor] Tomáš Střelský: Prekonali sme turbulentný rok. Naďalej budeme investovať do ľudí a inovácií

Manutanu sa darí zostať stabilnou firmou aj v neistých časoch. Preto aj tento rok investuje do inovácii a navýši kapacity internej logistiky po Európe. Prečítajte si rozhovor o plánoch na rok 2024 s riaditeľom Tomášom Střelským.

Manutan_strelsky

Predchádzajúci rozhovor, ktorý sme viedli na začiatku roka 2023, ste uzatvorili slovami „nečakám, že to bude jednoduchý rok.“ Ako uplynulý rok spätne hodnotíte?

Nakoniec to bol dobrý rok. Zaznamenali sme rast obratu, aj napriek tomu, že vidíme, že niektorí naši zákazníci, predovšetkým priemyselné firmy, majú ťažkosti – klesol im dopyt a musia šetriť. Nám sa však darí byť dlhodobo stabilnými. 

Povedal by som, že je to tým, čo všetko pre zákazníkov robíme. Zavádzame nové inovácie – ponúkame e-procurement, získavame čoraz viac medzinárodných zákazníkov, rozširujeme ponuku zodpovedných produktov. Dlhodobá stabilita, teda rovnováha medzi rastom, ziskom, investíciami do ľudí či technológií a inovácií, je pre nás kľúčová.

Čo vám osobne vlani urobilo najväčšiu radosť?

Že sa nám podarilo zvládnuť tak turbulentnú dobu. V súvislosti s vojnou na Ukrajine či zablokovaním Suezského prieplavu sme riešili obrovské výkyvy v cenách energií, prepravy aj nákupných cien. Ale zvládli sme to – vďaka tomu, že je firma dobre nastavená, máme schopných pracovníkov a pestujeme dlhodobé vzťahy s dodávateľmi aj zákazníkmi. To všetko nás drží aj v horších časoch.

SK_04_23_tomas_strelsky_medailonek

Aké novinky chystáte v roku 2024?

Budeme investovať do areálu logistického centra v Ostrave a zvyšovať jeho význam v rámci celej skupiny Manutan. Zvýšime tok produktov z nášho regiónu do západnej Európy a budeme tak menej závislí na produkcii z Ázie. Preto sa teraz sústredíme na to, aby sme v internej logistike po Európe mali dostatočnú kapacitu.

Ďalšou veľkou témou je pre vás udržateľnosť a znižovanie uhlíkovej stopy.

Áno, nepozeráme sa len na „surový biznis“ a stále zvyšujeme ponuku zodpovedných produktov. Sledujeme mnoho parametrov: recyklovateľnosť, použitie recyklovaných materiálov, počítame uhlíkovú stopu. Sme v tom dosť poctiví – ak nemáme 100 % istotu o pôvode a zložení výrobku, neoznačíme ho ako zodpovedný. 

Niektoré výrobky potom síce máme drahšie než naši konkurenti, ktorí si s udržateľnosťou nelámu hlavu, ale veríme, že sa to z dlhodobého hľadiska oplatí.

Prečítajte si, ako v Manutane počítame environmentálnu stopu výrobku >>

Zmenilo sa nejak zloženie vašich zákazníkov? Aké trendy v oblasti céčkových nákupov pozorujete?

Dlhodobo nám rastie počet B2B klientov a znižuje sa počet B2C zákaziek. Vyplýva to z toho, že sa čoraz viac profilujeme ako spoločnosť, ktorá poskytuje služby firmám. A tým, že stále rozširujeme ponuku, sa nám zväčšuje aj portfólio zákazníkov – napríklad o dopyty zo školstva či štátnej správy. 

Čo tento rok čaká vašich zamestnancov?

Naďalej sa budeme sústrediť na ich vzdelávanie, okrem iného plánujeme plošný tréning v lean managemente. A veľmi ma teší, že máme opakovane výborné výsledky v prieskume spokojnosti zamestnancov Great Place to Work. V tom poslednom, ku koncu roka 2023, sme dosiahli náš historicky najlepší výsledok. 

A na čo sa v roku 2024 tešíte vy?

Predovšetkým na plánované novinky a výsledky, ktoré nám prinesú. Napríklad bezkontaktné riešenie elektronickej výmeny dát (EDI), ktoré zavedieme do komunikácie s pobočkami, dodávateľmi aj zákazníkmi. 

Prečítajte si 12 dôvodov, prečo spolupracovať s Manutanom >>


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu