Upratovanie vo firme od A po Z: Sprievodca pre nákupcov

Ako zabezpečiť čisté a upratané pracovisko? V našom sprievodcovi vás prevedieme všetkými krokmi od výberu upratovacej firmy až po každodennú údržbu. Poradíme vám, čo mať po ruke, aby bolo vo firme čisto aj medzi návštevami upratovačky.

Manutan_uklid

Pri výbere upratovacej firmy neriešte iba financie. Popri cene zvážte aj ďalšie oblasti, napríklad: 

  • Skúsenosť s vaším typom prevádzky: Keď budete hľadať tú pravú upratovaciu firmu, zamyslite sa nad tým, s akým typom upratovania sa vo vašej firme stretne. Potrebujete len povysávať a poumývať kancelárie a kuchynku, alebo upratovaciu firmu pustíte aj do výrobnej haly či k zdravotníckemu zariadeniu? Upratovacia firma by vám mala upresniť, s akými typmi upratovania má skúsenosti. 
  • Referencie: Úplne najlepšie je, keď vám upratovaciu firmu odporučí niekto, komu veríte. Ak žiadne odporúčanie nemáte, pozrite si verejne dostupné referencie o upratovacej firme na webe. Kvalitná firma bude mať referencie spokojných zákazníkov priamo na svojom webe. 
  • Certifikáty a ocenenia: Pozrite sa na web firmy, či má nejaké certifikáty alebo ocenenia, ktoré svedčia o kvalite ponúkaných služieb.
  • História: Pozrite si, čo má firma za sebou. Ideálne je, ak je na trhu nejaký čas. Je to záruka, že má dobre nastavené procesy a poradí si aj s nečakanými situáciami.
  • Poistenie: seriózna upratovacia firma by mala byť poistená proti poškodeniu majetku aj pracovným úrazom, aby prípadná náhrada škody nezostala na vás.

Keď sme sa pýtali nákupcov, čo ešte pri výbere upratovacej firmy zvažujú, spomínali popri cene aj dobrú komunikáciu a ústretové vystupovanie:

„Okrem referencií a cenovej ponuky bolo pre nás pri výbere upratovacej firmy rozhodujúce osobné stretnutie. Vedúca firmy si prešla naše kancelárie a pýtala sa množstvo otázok, z ktorých som nadobudla presvedčenie, že má veľa skúseností a vie, na čo sa zamerať. Navyše sa od začiatku snažila vyhovieť našim želaniam, čo značilo aj ústretovú a otvorenú komunikáciu v budúcnosti,“ vysvetľuje Petra Brablecová, spolumajiteľka Obsahovej agentúry, čo pre ňu pri výbere upratovacej firmy bolo dôležité.

Prečítajte si, na čo ešte sa pri výbere upratovacej firmy zamerať. >>

Nachystajte upratovací vozík 

S upratovacou firmou ste si podali ruky, máte podpísanú zmluvu a tešíte sa, ako sa to u vás bude lesknúť. Ak ste sa dohodli, že vybavenie zabezpečíte vy, čaká vás nákup pomôcok na upratovanie a čistiacich prostriedkov.

Upratovaciu komoru, do ktorej všetko umiestnite, vybavte:

  • upratovacím vozíkom,
  • mopom,
  • náhradnými návlekmi na mop,
  • vysávačom,
  • náhradnými vreckami a filtrami do vysávača,
  • zásobou čistiacich prostriedkov a handier,
  • rukavicami,
  • vrecami na odpad.

Upratovací vozík vyberajte tak, aby sa pohodlne zmestil do upratovacej miestnosti a zároveň prešiel všetkými dverami, napríklad medzi jednotlivými kanceláriami. 

Myslite aj na to, aby stačil na všetky typy upratovania – na bežné upratovanie kancelárií využije firma menší vozík. Ak však potrebujete podlahu vysávať aj umývať, dopĺňať toaletné papiere či utierky, odporúčame kúpiť vozík s viacerými funkciami – napríklad s držiakmi či policami na pomôcky.

Prečítajte si ďalšie tipy na zariadenie upratovacej komory. >>

TIP: Stiahnite si náš návod, ako správne dezinfikovať povrchy. Checklist si môžete vytlačiť alebo sa oň podeliť s vašou upratovacou firmou.

Čo mať po ruke v každodennom chode podniku

S menším každodenným upratovaním si musíte poradiť sami. Čo sa hodí mať po ruke, keď práve nie je upratovacia firma k dispozícii? Inšpirujte sa napríklad týmto checklistom.

Do kuchynky zabezpečte:

Na WC doplňte:

Do ostatných miestností kúpte:

Prečítajte si rozhovor s office manažérkou o dopĺňaní zásob a kancelárskych potrieb. >>

Upratujete si vo firme sami? 8 tipov, ako to robiť správne

Možno si upratovaciu firmu nemôžete dovoliť. Alebo ju voláte len párkrát do roka, keď potrebujete pomôcť s väčším upratovaním. Ak si vo firme upratujete sami, odporučte kolegom, aby dodržiavali tieto pravidlá:

  1. Najprv odstráňte všetku mastnotu profesionálnymi odmasťovacími prostriedkami. 
  2. Na hĺbkové čistenie použite kefy, pady (drsnú časť hubky na riad) a utierky z mikrovlákna, ktoré špinu zachytia. 
  3. Ak je to možné, tak sedačky a koberce čistite strojovo. 
  4. Po čistení povrch dôkladne umyte vodou.
  5. Na rôzne miestnosti, oblasti a povrchy používajte odlišné pomôcky – nechcete predsa, aby utierka použitá na váš stôl mala niečo spoločné s toaletou.
  6. Vždy používajte čisté pomôcky. To isté platí pre nádoby s vodou – pri čistení vždy najprv špinavé prostriedky vypláchajte v nádobe s čistou vodou, až potom namočte mop či utierku do čistiaceho roztoku.
  7. V prípade, že povrchy aj dezinfikujete, nikdy nemiešajte čistiace prostriedky a dezinfekciu dohromady – navzájom spolu reagujú, takže nakoniec nečistia ani nedezinfikujú, naopak, môžu poškodiť povrch alebo vytvoria zdraviu škodlivé zlúčeniny. 
  8. Vždy používajte ochranné prostriedky.

Prečítajte si ďalšie tipy, ako účinne vyčistiť podlahy, steny aj textílie. >>

Keď potrebujete bezodkladne generálne upratovanie

Občas bežné upratovanie nestačí a potrebujete to vziať od podlahy – upratať všetko komplet, vrátane vonkajších priestorov, skladu alebo výroby. Pre generálne upratovanie platí pár základných pravidiel, odporúčame ich prebrať aj s upratovacou službou:

  • v interiéri začnite zhora nadol, potom prejdite k vonkajšiemu upratovaniu,
  • spojte upratovanie s inventúrou materiálu a zbavte sa prebytočného odpadu – dostanete sa tak ku všetkým zapadnutým regálom aj kútom vo firme,
  • ak si na upratovanie najímate profíkov, v zmluve a v upratovacom pláne stanovte, ako má vyzerať výsledný stav a ako si priebeh upratovania predstavujete.

„Dobrú upratovaciu firmu spoznáte tak, že vám generálne upratovanie navrhne na mieru. Keď požiadate o vyčistenie žiariviek v sklade vo výške 4 metrov nad zemou alebo umytie okien vrátane vonkajších žalúzií v administratívnej budove, zvládne to. Mala by na to mať totiž ľudí zaškolených na výškové práce a vlastné vybavenie, “ vysvetľuje Simona Zagora, obchodná riaditeľka upratovacej firmy Setřu to!

Fázy generálneho upratovania

Generálne upratovanie sa výrazne odlišuje od klasického pravidelného vysávania a čistenia sociálnych zariadení. Keď sa doň pustíte, čaká vás:

  1. hrubá fáza: zbavíte sa odpadu, pretriedite a odpíšete zničený materiál, zametiete a vysajete hrubý prach a nečistoty,
  2. hĺbková fáza: vyčistíte každé vybavenie v exteriéri aj interiéri vrátane stropu, stien a podláh,
  3. finalizácia: výsledok čistenia vyšperkujete, vyleštíte sklá a presklené miestnosti, vydezinfikujete povrchy,
  4. kontrola: prejdete si priestor so správcom objektu a vedúcim upratovania a dáte si doladiť nedostatky.

Na čo si dať pozor v priebehu a pri kontrole upratovania

Hneď na začiatku sa s upratovacou firmou dohodnite, ako bude všetko prebiehať a ako má vyzerať výsledok. Dohliadnite aj na:

  • kvalitu použitých výrobkov – trvajte na tých, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu a zdraviu zamestnancov,
  • druh pomôcok na upratovanie, aby boli šetrné k interiéru aj exteriéru firmy,
  • spôsob kontroly, ktorý môže napríklad v potravinárskych alebo priemyselných podnikoch zahŕňať použitie luminometra, ktorý odhaľuje prítomnosť organického znečistenia na povrchu.

Prečítajte si, na čo si dať pozor pri generálnom upratovaní kancelárie, skladu a výroby aj vonkajších priestorov. >>

TIP: Keď sa pustíte do generálneho upratovania sami, pripravíme vám ponuku čistiacich prostriedkovpotrebných strojov na mieru. Dajte nám vedieť, do akého upratovania sa chcete pustiť a radi vám poradíme.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu