V kanceláriách sa musia ľudia hlavne cítiť dobre, hovorí architektka

„Keď zariaďujete kancelárie, nemusíte byť striktne konzistentní. Jedno poschodie môže mať farebný koberec a druhé béžový. Spýtajte sa kolegov, čo chcú – to oni tam budú každý deň pracovať,“ radí architektka Jana Halamíčková. V článku sa podelí o svoje skúsenosti a tipy pri zariaďovaní kancelárií.

green_room_office
Zdroj: https://www.halamickova.cz/projekty

„Keď zariaďujete kancelárie, nemusíte byť striktne konzistentní. Jedno poschodie môže mať farebný koberec a druhé béžový. Spýtajte sa kolegov, čo chcú – to oni tam budú každý deň pracovať,“ radí architektka Jana Halamíčková. V článku sa podelí o svoje skúsenosti a tipy pri zariaďovaní kancelárií. 

Jana Halamíčková navrhuje interiéry bytov, rodinných domov aj kancelárií. Vždy sú pre ňu kľúčoví ľudia, ktorí budú priestor využívať. „Šéfova predstava je jedna vec – ale čo potom, keď sa zamestnanci do práce nebudú tešiť, alebo by sa im priestor dokonca hnusil?“ hovorí na úvod.

Myslite na potreby zamestnancov – každé pracovné miesto vyzerá inak

Dizajn musí odrážať značku, firemnú kultúru a potreby zamestnancov. A keď zapojíte kolegov do vymýšľania koncepcie, môže z toho byť príjemne strávený spoločný čas. „Úskalie niektorých architektov spočíva v tom, že sa až príliš ponoria do predstavy o čistom a minimalistickom interiéri. Lenže v praxi potom ľudia v takej kancelárii nemajú kam odkladať veci a na stoloch sa im kopí neporiadok,“ upozorňuje Jana. 

Pracovné miesto ajťáka bude vyzerať inak ako pracovné miesto riaditeľky alebo asistentky. Ajťák pri práci potrebuje hlavne notebook, monitory, klávesnicu a myš, zatiaľ čo asistentka riaditeľa operuje s mnohými zmluvami, dokumentmi a triedi došlú poštu. Na to potrebuje dostatok priehradiek na dokumenty a veľkú plochu na manipuláciu so zásielkami.

blue_room_office
Zdroj: https://www.halamickova.cz/projekty/redesign-kancelari-kurim

„Priestor by, samozrejme, mal vyzerať jednotne – držať sa firemných farieb alebo používať rovnaký druh nábytku. Sú však veci, ktoré architekt bez zapojenia konkrétnych ľudí sám neodhadne,“ priznáva Jana. Tá sa pred navrhovaním nových kancelárií rada príde pozrieť na súčasné priestory a pýta sa ľudí, čo potrebujú pri práci a na to, aby sa na svojom mieste cítili dobre. Predsa len tam budú tráviť 8 hodín denne.

Jana ilustruje dôležitosť komunikácie na príklade: „Raz si ma prizvala firma na rekonštrukciu kancelárií, ktoré sa rozprestierali na dvoch poschodiach. Na spodnom poschodí pracovali skôr dámy na administratívnych pozíciách a hore boli páni projektanti. V kanceláriách mali sivý nábytok, ktorý sa vzhľadom na budget musel zachovať. Dámska časť firmy si priala kancelárie presvetliť a pridať do nich farby. Naopak, pánom vyhovovali neutrálne priestory. 

Vyriešili sme to tak, že na spodné poschodie sme dali farebný koberec a na horné poschodie béžový. Ostatné doplnky ako kvetináče, nástenky alebo poličky sme použili na oboch poschodiach rovnaké, aby priestor zjednotili. Tieto dve poschodia spolu krásne fungujú, pôsobia ucelene a pritom sa tam všetci cítia dobre. Ak by som sa s nimi vopred neporozprávala, mohlo to dopadnúť úplne inak.“

Doplnky si nechajte na koniec

Jana sa pri navrhovaní interiérov drží tejto poučky: 

  • základ interiéru (podlaha, výmaľba, veľké kusy nábytku) tvoria len asi 60 % celkového dojmu,
  • ale zvyšných (a nemenej dôležitých) 40 % urobia doplnky.

„Je to podobné, ako keď žena skladá svoj outfit. Aj obyčajné čierne šaty z obchodného reťazca môže doplniť o drahé a krásne zladené šperky. Potom je jedno, že šaty nie sú z najnovšej kolekcie, ale celkový vzhľad je veľmi elegantný a ucelený.“

A práve pri kanceláriách sa to niekedy ťažko ustráži. Už počas zariaďovania môžete kolegom dokúpiť farebne zladené škatule, šanóny či držiaky na fotky, aby to na pracovisku nedopadlo v štýle „z každého rožka troška“.

5 tipov pri zariaďovaní kancelárie

Architektka Jana dala dokopy ešte 5 tipov, na čo pri navrhovaní kancelárií nezabudnúť:

#1 „Oblečte“ okná

Či už použijete polopriesvitnú roletku, látkovú záclonu alebo záves, interiér bude hneď omnoho útulnejší. Je to relatívne jednoduchá aj lacná vec, ktorá urobí naozaj veľký rozdiel. Ak máte okná orientované na juh a veľmi do nich svieti, kúpte napríklad žalúzie, ktoré pomôžu znížiť teplotu v kancelárii.

#2 Myslite na akustiku

Na zlepšenie akustických podmienok pomáhajú textílie každého druhu. V menších priestoroch stačia závesy, koberce alebo čalúnené stoličky, ale keď zariaďujete väčšie priestory, kde sa zvuk nepríjemne rozlieha, riešte akustiku včas. Dnes už existuje množstvo akustických panelov, ktoré sa dajú vkusne zakomponovať do celkovej koncepcie interiéru. 

TIP: Prečítajte si, ako zlepšiť akustiku v open space kancelárii, aby sa kolegom dobre pracovalo >>

#3 S výmaľbou opatrne

Pri výmaľbe Jana odporúča držať sa neutrálnych farieb a farby do interiéru dodať prostredníctvom obrazov alebo iných doplnkov, ktoré sa prípadne dajú vymeniť. „Farby sú fajn vo foyeroch, vstupných priestoroch a na recepciách. Ja by som však odporučila steny radšej ozvláštniť tímovými fotkami, obrázkami produktov alebo veľmi populárnymi zelenými stenami.“

Keď kancelárie doplníte kvetinami a zelenými stenami, nezabudnite starostlivosť o ne delegovať na jedného z kolegov.

#4 Na stoličkách nešetrite

Keď sme sa Jany spýtali, na čom by pri obmedzenom rozpočte rozhodne nešetrila, odpovedala, že jednoznačne na stoličkách. Na prvom mieste je totiž vždy pohodlie a zdravie kolegov a práve stolička má najväčší vplyv na ergonómiu práce.  

TIP: Prečítajte si, ako vybrať kancelársku stoličku, ktorá unesie vyše 100 kg a bude dlho slúžiť >>

#5 Urobte si poriadok vo veciach

Skôr než sa do nových kancelárií nasťahujete, zrevidujte si všetky veci. Najhoršie totiž je do nového priestoru sťahovať veci, ktoré budú na poličkách len chytať prach. Staré dokumenty uložte do archívu alebo vyhoďte, vytrieďte nepotrebné či zničené veci.

A po nasťahovaní sa do nových priestorov nezabudnite vyriešiť aj drobnosti, ktoré vytvárajú celkový dojem, ako napríklad upratané káble pod stolom.
Ak chcete pomôcť s vhodným rozmiestnením nábytku v kanceláriách, obráťte sa na nás. Náš obchodník príde k vám, priestory si zameria a vyberieme pre vás na mieru všetko od konferenčného stolíka po flipchartovú tabuľu.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu