Ako hybridná práca ovplyvní podobu kancelárií? Zmenia sa na miesta určené na stretávanie sa, hovorí Kristýna Švamberk zo štúdia Perspektiv

Občas pracujete z kancelárie, občas z domu. Hybridná práca, teda prepínanie medzi osobnou prítomnosťou a prácou na diaľku sa po pandémii stala normou aj v slovenských a českých firmách. Ako tomu prispôsobiť kancelárie? A na čo vlastne dnes slúžia? O tom sme sa porozprávali s Kristýnou Švamberk, marketingovou manažérkou z architektonického štúdia Perspektiv.

Manutan_hybridni prace
Z portfólia štúdia Perspektiv: Kancelárie IPM Group, firmy zameranej na investície do technológií a infraštruktúry, reprezentujú víziu spoločnosti a jej obchodný profil. Foto: Studio Flusser

Ako podľa vašej skúsenosti hybridný model práce zmenil úlohu kancelárie?

V Perspektiv vidíme, že keď ľudia kombinujú prácu z domu a kanceláriu, tak do kancelárie dochádzajú z iného dôvodu, než to bolo predtým. Doma majú priestor na sústredenú prácu a do kancelárie idú skôr kvôli kontaktu s kolegami, aby kvôli každej drobnosti nemuseli zvolávať konferenčný hovor. Z kancelárií sa teda stávajú viac také sociálne huby – na stretávanie sa alebo napríklad na brainstorming. Niektorí ľudia zase zisťujú, že sú v kancelárii produktívnejší, pretože je to tam navrhnuté tak, aby sa lepšie sústredili – doma sa hranica medzi osobným a pracovným priestorom stráca.

Ako pracujete s tým, že niektorí ľudia sa do kancelárií chodia radšej sústrediť a iní zase sieťovať sa s kolegami?

Usilujeme sa o rozmanitosť – aby v kanceláriách bol priestor na sústredenú prácu, na sociálny život aj oddych a ľudia to mohli striedať. Pokojne tam môže byť kaviareň, fitko alebo sauna. Keď máte na pracovisku pestrosť, zamestnanci tu môžu naplno využiť to, čo na prácu potrebujú a výsledkom je aj zvýšenie produktivity.

Manutan_hybridni prace_pipeline
Z portfólia štúdia Perspektiv: Kancelárie pre Pipedrive, estónsky startup. Okrem variabilného pracovného zázemia nechýbalo miesto na zábavu, bar alebo saunu, na ktorú si Estónci veľmi potrpia. Foto: Studio Flusser

Aká je teda dnešná úloha kancelárie?

Firmy sa na nás po pandémii začali obracať s tým, ako dostať ľudí do kancelárií naspäť. Kancelárie tu vždy budú mať svoje miesto – máte v nich zvyčajne lepšie vybavenie ako doma, napríklad ergonomickú stoličku a stôl. 

Podľa našej skúsenosti už tiež ľudia natoľko v kanceláriách nepotrebujú „domácu atmosféru,“ užili si jej dosť za covidu, keď z domova pracovali stále. Radšej než gauč s lampičkou v kanceláriách potrebujú priestor, ktorý zamestnancov inšpiruje a podporí v tom, aby sa im lepšie pracovalo – kvalitným nábytkom alebo rozmanitosťou pracoviska. 

Aké máte odporúčanie pre firmy, ktoré chcú prepracovať svoje kancelárie tak, aby viac vyhovovali hybridnému modelu práce?

Musíte myslieť na potreby konkrétnych zamestnancov, akú prácu robia. Kreatívci potrebujú priestor na kreatívne brainstormingy, ale aj sústredenú prácu, projekťáci zase na schôdzky. Firmám by som odporučila nájsť si architekta, ktorý im pomôže víziu rozpracovať, prípadne určiť ich potreby. My pred samotným navrhovaním poskytujeme klientom službu workplace consulting, poradenstvo v oblasti pracovného prostredia, v rámci ktorého im pomáhame ich potreby definovať.

Ak chcete prejsť na hybridný model práce, musíte sa tiež postarať o to, aby boli technológie na pracovisku a doma kompatibilné a ľudia pracujúci z domu sa mohli spojiť s tímom v zasadačke. S tým vám pomôže nejaký dobrý systém videokonferencie. Investujte aj do akustiky. Zlá akustika, napríklad v zasadačke, by rušila nielen kolegov na videohovore, ale aj ľudí vo vedľajšej miestnosti. 

Manutan_studio perspektiv_SK preklad

Veľa firiem kvôli hybridnému režimu kancelárie zmenšuje. Ako ich správne zariadiť, aby aj napriek tomu dobre slúžili?

Samozrejme, že v okamihu, kedy ľudia zostávajú viac na home office, tak firmy hľadajú úspory, a zmenšujú kancelárie. Za nás je to šanca kancelárie transformovať a investovať do kvalitného zariadenia. Zrazu stačí menej nábytku, takže môžete investovať do kvalitnejšieho, ktorý vydrží roky.

Môže produktivitu na pracovisku podporiť aj konkrétny nábytok?

Jedným z aktuálnych trendov sú výškovo nastaviteľné stoly. Ich polohu si prispôsobíte tlačidlom a kolegovia nemusia 8 hodín vkuse len sedieť, čo nie je pre telo ideálne. Používajú ich teraz aj naši architekti a sú s nimi veľmi spokojní. Je to jednoduchý spôsob, ako pracovisko urobiť flexibilnejším a ergonomickejším. 

Ľudia, ktorí pendlujú medzi home officeom a kanceláriou, často ťahajú techniku sem a tam. Máte nejaký tip, ako to riešiť? 

Pred tromi rokmi sme s firmou Brick vymysleli systém Lockers – skriniek, ktoré sa zamykajú na kód alebo na kartu a môžete si do nich uložiť čokoľvek, čo k práci potrebujete. Napríklad sako, ktoré si beriete na meeting, osobné veci alebo aj notebook. Vďaka tomu pracovníci, ktorí sa napríklad s niekým delia o pracovné miesto, nemusia veci stále prenášať.

Prečítajte si aj: Čo by nemalo chýbať vo firemnej šatni. >>

Manutan_hybridni prace_cowork
Z portfólia štúdia Perspektiv: Udržateľné bistro a coworking Green Table kombinuje zero-waste bistro s coworkingom a eventovým priestorom na organizovanie najrôznejších akcií. Pódium môže slúžiť na prácu aj menší event. Foto: Studio Flusser

Hybridná práca priniesla do kancelárií aj multifunkčnosť – jedna miestnosť plní viac účelov. Ako s tým pracujete?

Pri navrhovaní myslíme na to, na čo bude miestnosť slúžiť. Konferenčná miestnosť býva typicky aj miestom na workshopy. Môže v nej byť stôl na kolieskach, ktorý ľahko odsuniete bokom a aj stohovateľné stoličky, ktoré nezaberajú veľa miesta, ale prípadným hosťom poslúžia. Flexibilita zariadenia v kanceláriách, teda možnosť nábytok rôzne presúvať, skladať, vymieňať, je zásadná.

Prečítajte si aj: 4 kroky, ako zariadiť zasadaciu miestnosť, kde sa hostia budú cítiť výborne. >>

Ako budú kancelárie vyzerať o pár rokov? Vnímate nejaké trendy?

Myslím si, že sa len viac rozvinie to, čo už vidíme teraz – zdieľané pracovisko bude štandardom a kancelárie sa nebudú používať len na sústredenú prácu, ale budú slúžiť na rozvoj tímu, podporu kreativity, flexibility a spolupráce. Často dokonca nahradia aj chýbajúcu infraštruktúru mesta, môže v nich byť kaviareň, telocvičňa. Rozhodne už to nebudú také tie „kóje“ vo veľkom open space, ktoré boli populárne napríklad v Amerike v 80. rokoch. Trendy smerujú skôr k stretávaniu sa a prepojovaniu. Už teraz je dôležitý aj dôraz na udržateľnosť a znižovanie uhlíkovej stopy. Zamestnancom bude čím ďalej tým viac záležať na tom, či sa firma, v ktorej pracujú, správa zodpovedne.


Ďalšie články, ktoré vám pomôžu